Jacko Tesselaar van Rijwielhuys:

‘Consument heeft langer plezier van CST-band’

Dat CST bij fietsenzaak Rijwielhuys in het Noord-Hollandse Santpoort is uitgegroeid tot het meest gekozen bandenmerk, is allesbehalve toeval. Ondernemer Jacko Tesselaar deed bij zijn vorige werk positieve ervaringen op en staat sindsdien vierkant achter de producten van CST.

“Ik ben 12,5 jaar geleden begonnen met onze zaak en zit in totaal al zo’n veertig jaar in de tweewielerbranche. Voordat ik de winkel opende, was ik een jaar of vijf vertegenwoordiger, ik verkocht banden voor de firma Geertsma in Dokkum. We hadden zo’n beetje alle grote merken in het assortiment, dus ook CST. Wat mij opviel: de banden van CST kreeg ik het minst vaak terug voor garantieclaims. Dus toen ik mijn winkelassortiment samenstelde, hoefde ik niet lang na te denken welk bandenmerk ik naar voren zou schuiven”, zegt Tesselaar.

Schoorsteen moet roken

De kwaliteit is nog altijd uitstekend, vervolgt de ondernemer. “De banden drogen veel minder snel dan andere, consumenten hebben er zodoende langer plezier van. Ook qua rolweerstand en slijtvastheid scoren de CST-banden heel goed.” Kwaliteit is volgens hem niet het enige voordeel van CST. “Je legt ze heel gemakkelijk en bent zodoende minder tijd kwijt in de werkplaats. Het is ook fijn dat er een relatief goede marge op de producten zit, de schoorsteen moet roken.”

Rijwielhuys, goed voor een winkeloppervlak van 230 vierkante meter, is een allround speciaalzaak met oog voor alle soorten fietsen. Zodoende behalen meerdere bandmodellen goede verkoopcijfers. De grootste hardloper is de Xpedium-serie. Rijwielhuys presenteert de banden onder meer in het nieuwste schapsysteem van CST. “Dat is echt een heel fijn meubel, want je kunt banden gemakkelijk naar je toe trekken. Je hoeft dus niet eerst andere banden die ernaast hangen opzij te schuiven. Dat werkt heel vlot en praktisch.”

CST

CST

Rijwielhuys koopt de banden in bij de twee vaste groothandels waarmee het bedrijf samenwerkt: Kruitbosch en Gransier. “Dat gaat uitstekend. Vandaag bestellen, betekent in de meeste gevallen dat je de producten morgen in huis hebt.” Tesselaar blijft via CST en de online portals van de groothandels op de hoogte van belangrijke productnoviteiten en nieuwtjes rond het merk. “Af en toe komt er een vertegenwoordiger langs, maar niet vaker dan noodzakelijk is. Sinds kort hebben we trouwens een nieuwe vertegenwoordiger; echt een heel aardige gozer, het contact verloopt buitengewoon prettig.”

Drukke tijden

Rijwielhuys kijkt terug op een ontzettend druk seizoen waarin belangrijke keuzes zijn gemaakt voor de toekomst. “We hadden eerst twee personeelsleden in dienst, maar nu zijn mijn vrouw en ik nu met z’n tweeën over. De fietsverhuur hebben we om die reden stopgezet. Daarnaast hebben we besloten om enkel nog fietsen te onderhouden en servicen die aangeschaft zijn via de vakhandel. Het maakt daarbij niet uit of die fiets bij ons of bij een concullega is gekocht. Met dank aan deze aanpassingen kunnen we het prima met z’n tweeën bolwerken.”
Voor komend fietsseizoen rekent Tesselaar op extra veel reparaties en onderhoud. “We hebben heel drukke jaren achter de rug. Vanwege de hoge inflatie en energiecrisis is de kans groot dat mensen zich komend jaar anders gaan gedragen. Dat maakt ons absoluut niet angstig. Ik heb al verschillende crisissen meegemaakt. Mensen houden de knip dan dicht, kopen minder snel een nieuwe fiets en geven er de voorkeur aan om hun oude fietsen te repareren. De werkplaats is dan de bedrijfstak die meer geld oplevert. Bij vervanging van banden kies ik dan automatisch voor CST. Dan weet ik dat het voor de consument goed is.”

Dit artikel is gesponsord door CST