E-bike Store Amsterdam trekt klanten met muziek en lekker geurtje naar binnen
Geïnspireerd door Apple en Rituals
Mike van Vliet en Leon en zijn zoon Lorenz Slijkerman lieten zich voor hun E-bike Store Amsterdam inspireren door winkels van Rituals, Benetton en Apple. Het resultaat is dat fietsen niet alleen stijlvol en goed verlicht worden gepresenteerd, maar ook vergezeld gaan van passende muziek en een lekker geurtje. De drie mannen heten je van harte welkom in hun winkel en wensen je veel inspiratie.
Tekst Hedwig Berendsen | Foto’s Diederik van der Laan
De ondernemers achter Ebike Store Amsterdam laten zich graag inspireren door ontwikkelingen buiten de branche. Mike van Vliet: “We kijken naar hoe steden en het retaillandschap verandert. We verdiepen ons graag in de keuzes die aansprekende winkels in andere branches maken. En we houden van mooie zaken.” Resultaat van hun interesse is een reis naar Londen en een tour achter de schermen bij een Apple Store. “Dan hoor je waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn, raak je geïnspireerd en zie je direct mogelijkheden voor je eigen winkel. Zo hebben we geen kassaunit. We zien dat als een barricade tussen ons en de klant.”
Keuzes maken via een touchscreen
Tijdens het bezoek aan Londen stapten de mannen ook een Benetton-winkel binnen. Klanten konden er op een groot touchscreen in de winkel hun keuze maken. Lorenz Slijkerman: ”Dat principe hebben we hier ook toegepast. We hebben een uitgebalanceerd assortiment bestaande uit zo’n dertig speed pedelecs en e-bikes naast circa veertien bakfietsen. Op het grote touchscreen kunnen klanten zelf een andere uitvoering of maat opzoeken.”
Van loungebank tot moswand
Dat er niet veel fietsen in de winkel staan geeft rust en vormt de basis voor de sfeer die de winkel kenmerkt. Die sfeer wordt versterkt door een grote loungebank bij de entree, exclusieve lampen, zachte materialen, spiegels met een ruimtelijk effect, een opvallende ‘mos-wand’ en een hoge bar waar koffie aan wordt gedronken. De sfeer wordt ultiem dankzij de rustige muziek die speciaal is afgestemd op de winkel en de geur die in de ruimte hangt. Resultaat is dat de winkel een high-end uitstraling heeft. Ook het afrekenen van een fiets gebeurt op een high-end manier. Leon Slijkerman: “Het betalen van een fiets doet altijd pijn en is vaak het laatste moment van de klant in de winkel. Na het afrekenen maken we van het moment dat de klant naar buiten gaat een feestje. Dus ze krijgen van ons nog wat mee, zodat ze met een goed gevoel de winkel uitstappen.”
Maar ook na de verkoop is high-end de basis. Lorenz Slijkerman: “Dankzij E-bike Store Care. Alle klanten die hier een fiets kopen, bieden we tegen betaling van 99 euro drie jaar haal- en brengservice thuis of op het werk. Ideaal, met name voor mensen die komen voor een bakfiets. We maken een afspraak voor het ophalen van de fiets, nemen een leenbakfiets mee en brengen na twee of drie dagen de fiets weer terug. Dat concept slaat heel goed aan.”
Uitgaan van je eigen kracht
Met Ebike Store Amsterdam hebben Mike, Leon en Lorenz een succesvol concept in de markt gezet. Mike van Vliet: “Maar we leunen niet achterover. Wij zijn constant bezig met de toekomst. Hoe ziet de mobiliteit er over vijf of tien jaar uit? Wat gebeurt er in de autobranche en wat betekent dat voor de fietsindustrie? We kijken niet naar collega’s in onze eigen branche, maar veel meer naar hoe de markt zich ontwikkelt. Ik denk dat de traditionele fietsenwinkels steeds meer servicepunten worden waarbij fabrikanten bepalen wat zij gaan verkopen. Voor ons zie ik niet zoveel problemen: als we onze filosofie overeind weten te houden en op eigen kracht door blijven varen, zie ik een hele goede toekomst voor ons.”