Marc Riesewijk

Bioscoopzaaltje maakt van de aflevering een feestje

Binnenkijken bij Riesewiek Exclusives in Deventer

Marc Riesewijk verkocht eind vorig jaar zijn winkel in Deventer en opende bijna direct een nieuwe winkel om de hoek: Riesewijk Exclusives. Inclusief bioscoopzaaltje waar de verkochte fietsen op een zeer exclusieve wijze worden ‘onthuld’.

Tekst Hedwig Berendsen | Foto’s Koos Groenewold

Marc Riesewijk nam in 1997 de Profile-winkel over van zijn vader Koos waar een breed assortiment aan fietsen en onderdelen en accessoires werd verkocht. De laatste jaren was er ook een aparte ruimte voor de verkoop van speed pedelecs, high-end e-bikes en elektrische bakfietsen. Het klantcontact gebeurde onder de naam Riesewijk Exclusives. “Die markt groeide en ook het ‘Profile-gedeelte’ groeide hard, waardoor de beide segmenten elkaar in de weg gingen zitten.” Daarop besloot Marc Riesewijk zijn Profile-winkel te verkopen aan Wilco Wolterink en alleen verder te gaan met de exclusieve merken.

Rieswijk
Riesewijk
Riesewijk
Riesewijk
Riesewijk

Vier exclusieve merken in het assortiment

Riesewijk Exclusives verkoopt de merken Stromer, Riese & Müller, Urban Arrow en Lovens. Al zijn oude klanten van het Exclusives-deel in de vorige winkel werden door Marc aangeschreven en zijn nu klant in de nieuwe winkel. Het pand is sjiek ingericht met veel zwart en gouden accenten. Voorin staat een nostalgische caravan, waar verse koffie wordt geserveerd. Bij binnenkomst valt eerst de Stromer-hoek op, met een grote afbeelding tot aan het plafond. Opvallend is de verlichte cirkel met het topmodel van Stromer, de ST7, als een echte eyecatcher erin. Daarachter de opstelling van Riese & Müller en de accessoires. In het interieur zijn, naast afbeeldingen van de merken, grote foto’s van Deventer verwerkt. Helemaal achterin, over de hele breedte van de winkel is de werkplaats.

Riesewijk
Riesewijk
Riesewijk
Riesewijk
Riesewijk

Unieke aflevering van de fietsen

Helemaal passend bij de exclusiviteit van de winkel is de aflevering van de verkochte fietsen.  In een aparte ruimte die is ingericht als een kleine bioscoop, neemt de klant plaats in een bioscoopstoel, waarna het licht wordt gedempt en op het scherm een filmpje van het model wordt getoond dat de klant heeft gekocht. Daarna begint het aftellen van vijf naar nul en gaat het scherm omhoog. En dan staat in de spotlights het model dat de klant gekocht heeft. Marc: “Klanten vinden het geweldig! Hiermee maken we van de aflevering een feestje. Mensen besteden soms 16.000 euro, dan is dit een stukje klantwaardering.”

Lees het complete verhaal over Riesewijk Exclusives en het hoe en waarom van deze keuze op de site van Tweewieler.