Müllmann richtte Sport Import op in 1982, dus in 2022 bestaat het bedrijf 40 jaar. Het is een succesverhaal voor de hele familie: Michaels zoon Alexander werd in 2017 algemeen directeur en in 2020 eigenaar van het bedrijf. Na een recente Europese uitbreiding kan Sport Import nu bogen op een team van meer dan 80 medewerkers met 35 merken en werkt samen met meer dan 3.500 gespecialiseerde dealers in elf landen.
Vroege groei
BMX-racen maakte geleidelijk plaats voor freestylen en in de jaren 80 kwam natuurlijk ook het mountainbiken op. Ondanks deze hype was er werk aan de winkel om mensen te overtuigen. Zo bracht Sport Import het top MTB-merk Ritchey in 1986 naar de fietsbeurs in Keulen, waar velen twijfelden over het prijskaartje. In 1987 verhuisde het bedrijf terug naar de geboortestad van Michael, in 1991 volgde het eerste magazijn en in 1997 werd het huidige, veel grotere pand in Edewecht, Nedersaksen gebouwd. 1997 bleek ook een sleuteljaar in de ontwikkeling van het bedrijf, met de benoeming van Ralf Fischer in de Raad van Bestuur. Vanaf dat moment zette het bedrijf ook in op digitalisering en werd de webshop van Sport Import de basis van het succes.
Alles, van backoffice-functies zoals goederenbeheer en opslagsystemen tot shopfront-functies zoals besteltools voor klanten, is afkomstig van Sport Imports eigen IT-afdeling. Om te kunnen blijven voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van op internet gebaseerde diensten, werd in 2021 de B2B-webshop van Sport Import grondig vernieuwd, zodat deze nu in acht talen beschikbaar is.
Deze digitale basis heeft de indrukwekkende Europese expansie van de afgelopen jaren ondersteund, in eerste instantie naar de Benelux-landen zo’n drie jaar geleden. Het was ook de perfecte gelegenheid om de door Sport Import verdeelde merken beschikbaar te maken voor andere markten, zoals WTB en CLIF Bar in België en Nederland.
Het betekende ook dat toen de door Covid veroorzaakte problemen met de toeleveringsketen zich voordeden, Sport Import in een goede positie verkeerde om gemakkelijk en snel nieuwe dealers te accepteren. Volgens Michael was de stormloop op accessoires zo groot dat dealers bij Sport Import aanklopten op zoek naar accessoires. De nasleep van de crisis stelde het bedrijf ook in staat om hun verkoopteam in andere landen te versterken en daar spannende merken te introduceren; Lezyne en ODI in Denemarken, Fist Handwear en CEMA in Polen en alle merken van de SRAM-groep in Bulgarije en Roemenië.