Frank Arendsen

Zo doet Harrie Arendsen dat

Van autobedrijf naar complete mobiliteitsaanbieder

Auto’s worden elektrisch en komen minder in de garage. Mensen pakken vaker de fiets. Die veranderende mobiliteit biedt autobedrijven kansen: klanten naast auto’s ook fietsen aanbieden. Eigenaar Frank Arendsen van Volvo Harrie Arendsen en Pedaleur Bikes geeft een inkijkje in het transformatieproces dat hij met zijn bedrijf doorloopt.

Grote dealerbedrijven focussen zich al langere tijd op de gevolgen van de elektrificatie van ons wagenpark. In 2029 moet in België in het kader van het klimaatakkoord elke nieuw verkochte auto een elektrische zijn. Een jaar later is dit in Nederland verplicht. Kijken we sec even naar de Nederlandse situatie dan betekent dit – zo berekende PwC – dat er vanaf 2030 elk jaar zo’n 400.000 stekkerauto’s aan het nationale wagenpark worden toegevoegd. Maar het betekent ook dat er jaarlijks honderden duizenden benzine- en dieselgestookte vierwielers het veld gaan ruimen.

Automerken focussen op elektrisch

Volvo Harrie Arendsen van ondernemer Frank Arendsen vertelt hoe hij kijkt naar de elektrificatie van auto’s: “Als je automerk niet focust op elektrische auto’s, zou ik mij als dealer serieus zorgen maken. Maar ons merk Volvo is een voorloper als het gaat om de productie van elektrische auto’s. Het aantal volledig elektrische modellen zal de komende jaren snel groeien.”
Dankzij de elektrische ambitie van Geely, de moeder van onder andere Volvo, LEVC, Polestar en Link & Co, verwacht Frank Arendsen dat hij de omzet van zijn dealerbedrijf verder kan laten groeien. Ook ziet hij dankzij die ambitie het werk in de werkplaats niet opdrogen. “Natuurlijk, een elektrische auto vraagt minder onderhoud dan een benzine- of dieselgestookte versie. Maar doordat Volvo vroegtijdig volop inzet op elektrisch en ook met de juiste modellen komt, krijgen we meer auto’s te servicen.”

Over Harrie Arendsen

Harrie Arendsen startte in 1968 in ’s-Heerenberg met een universeel autobedrijf. Enkele jaren later werd hij Volvo-dealer. In 1977 breidt het bedrijf uit met een locatie in Doetinchem, in 1981 volgt de derde vestiging in Zevenaar. In 1997 stapt zoon Frank Arendsen in het bedrijf, hij wordt directeur van de vestiging in Zevenaar. In 2005 en 2014 volgen nog twee overnames. In 2020 neemt Frank Arendsen de fietsenwinkels van De Pedaleur en Goossens-Velp over. In 2021 telt het Volvo-dealerbedrijf vier vestigingen (Doetinchem, Zevenaar, Hengelo en Almelo), zit het hoofdkantoor in Ruurlo en heeft het bedrijf Pedaleur Bikes fietsenwinkels in Doetinchem, Velp en Arnhem.

Auto’s én fietsen

Waarom breidt Arendsen het dienstenpakket uit met fietsen. Frank Arendsen: “We volgen de ontwikkelingen op de markt heel gericht. Dan zien we dat mensen meer fietsen, omdat mensen gezonder willen leven. Klanten staan mede daardoor open voor een compleet mobiliteitsaanbod: naast auto’s ook fietsen, mobiliteit op zes wielen. Neem mijzelf. Ik heb achterin mijn auto een Brompton liggen. Wanneer ik een afspraak in de stad heb, zet ik de wagen aan de rand van de stad neer, haal ik de vouwfiets uit de kofferbak en fiets ik ontspannen naar de afspraak. En ik ben geen uitzondering; veel van onze klanten laten hun auto regelmatig staan en pakken de fiets.”
 

Arendsen

De winkel van Pedaleur Bikes in Doetinchem. Afgelopen jaar werd deze volledig onder handen genomen. Transparantie is het toverwoord. Klanten kunnen via een glazen wand precies volgen wat er in de werkplaats gebeurt. Dat schept volgens eigenaar Frank Arendsen vertrouwen.

Frank Arendsen

Frank Arendsen: “We werken in onze fietsenwinkels nu zoals we in onze autogarages al werkten: efficiënt en altijd met veel oog voor de klant.”

Createur van fietsgeluk

Voor Pedaleur Bikes heeft Frank Arendsen een heldere koers uitgestippeld. Die ligt volledig in lijn van het dealerbedrijf. “Wij zijn de createur van jouw fietsgeluk. Klanten willen gewoon lekker fietsen. Daar zorgen wij voor met een compleet palet van A-merken. In het verlengde daarvan bieden we een hoogwaardig serviceniveau in werkplaats en winkel. Klanten komen niet om te kopen, maar om geholpen te worden. Al onze medewerkers zijn zich daar heel goed van doordrongen. Het is ons doel om mensen de beste deal te bieden: 3 jaar fietsgeluk bijvoorbeeld. Platte korting geloof ik niet in, wel in goede kwaliteit voor een eerlijke prijs. En ik geloof absoluut in bijvoorbeeld een loyaliteitspas. Dat schept een waardevolle band tussen ons en de klant en daagt ons uit om altijd te scoren voor de klant.”

Pedaleur naar next level

Frank Arendsen: “In de winkel – die is voorzien van een nieuw interieur - nemen naast de sportieve fiets nu ook de e-bike en de speed pedelec een prominente plek in. De compleet nieuwe werkplaats hebben we verbonden met de winkel om het vakmanschap van onze mensen aan de klant te presenteren. Verder hebben we de organisatie uitgebreid en opgestrakt. De kernwaarden en klantwaarden zijn bepaald en worden door het gehele team omarmd en in praktijk gebracht. We werken in onze fietsenwinkels zoals in de garages: efficiënt en altijd met veel oog voor de klant. Wat we ook consequent doen is voor de klant de relatie met ons autobedrijf helder maken. Buiten staat steevast een Volvo van Harrie Arendsen. Andersom doen we dat ook. In onze auto-showrooms staan fietsen van Pedaleur Bikes. En op de leenfietsen waar klanten grif gebruik van maken, staat met koeienletters Pedaleur. Die kruisbestuiving werkt beide kanten uit perfect.”

Frank Arendsen

De winkel van Pedaleur Bikes in Doetinchem. Afgelopen jaar werd deze volledig onder handen genomen. Transparantie is het toverwoord. Klanten kunnen via een glazen wand precies volgen wat er in de werkplaats gebeurt. Dat schept volgens eigenaar Frank Arendsen vertrouwen.

Geslaagde operatie

Frank Arendsen ziet dat de mobiliteitsoperatie meer dan goed en ook ruim op tijd is geslaagd. “We zien dat klanten ons complete mobiliteitsaanbod waarderen en omarmen. Veel klanten hebben naast een auto ook een fiets van ons. Maar we zijn nog lang niet klaar. Want in mijn filosofie met je elke dag opnieuw scoren, verslappen kan nooit. Speerpunten bij Pedaleur Bikes zijn het verkleinen van onze CO2-footprint, abonnementsvormen voor e-bikes waarbij we klanten voor elke levensfase de ideale fiets bieden en werk maken van het refurbishen van fietsen. Speerpunten voor beide bedrijven zijn inspringen op het mobiliteitsbudget dat steeds meer bedrijven hun medewerkers aanbieden. Vanuit onze autotak hebben we heel veel ervaring met zakelijke rijders en ook de connectie met hen. Daarmee hebben we een duidelijke voorsprong op de reguliere fietsenwinkel.”