Inspelen op compleet veranderende mobiliteitsbehoefte

Wildiers ruilt auto in voor e-bike

Ruil je auto in voor een elektrische fiets. Met dit unieke concept wil Fietsen Wildiers mensen uit de auto en op de fiets krijgen. Wildiers taxeert de in te ruilen auto en berekent het verschil in waarde. Directeur Kris Voet vertelt over het hoe, wat en waarom.

Dat de Belgische fietsenwinkelketen Wildiers het ‘aandurft’ om auto’s in te ruilen op fietsen is niet heel erg vreemd. “Een flink aantal van onze mensen werkte in het verleden namelijk bij garagebedrijven. Ik ook”, vertelt Kris Voet, één van de partners binnen Fietsen Wildiers. “Waardebepalingen voor gebruikte auto’s maken is dan ook iets waar wij jarenlange ervaring mee hebben.” Kris Voet voegt er gelijk aan toe dat de aan- en verkoop van inruilauto’s niet het verdienmodel is voor Wildiers. “Met dit initiatief willen we zoveel mogelijk mensen helpen om de shift van auto naar fiets te maken.”

Guy Crab

‘Geen plek meer voor de auto’

“De transitie om een auto in te ruilen voor een fiets, is een gedwongen concept”, vertelt Guy Crab van mobiliteitsfederatie Traxio. “Het aantal auto’s moet omlaag, dan kan het autoverkeer ook weer beter doorstromen. Wat je tijdens corona zag, is dat mensen het openbaar vervoer zijn gaan mijden en meer gebruik zijn gaan maken van hun auto. Daarnaast zagen we vooral in Vlaanderen een enorme stijging van het aantal woon-werk-fietsers. Het staat inmiddels zelfs chique om een mooie fiets op de oprit te hebben staan.” Wat de overstap ook gemakkelijker maakt, is dat de fiscaliteit in België ook heel gunstig is. Door met de fiets naar het werk te gaan, heb je zelfs meer inkomsten dan uitgaven.

Fiets levert geld op, auto kost geld

“Auto’s worden steeds duurder, de parkeergelegenheid wordt minder en auto’s worden steeds meer geweerd uit steden”, somt marketingmanager Jan van Rooy van Fietsen Wildiers de negatieve kanten van het bezit van een auto op. “Maar je hebt toch vervoer nodig om boodschappen te doen, om je kinderen naar school te brengen of om naar het werk te gaan.” Wildiers springt hier nu gericht op in met haar initiatief.

 

Wildiers

Het feit dat Wildiers mede zijn roots heeft in de automotive maakt het gemakkelijker om auto's in te ruilen op e-bikes.

Wildiers

Kris Voet: “Klanten vertelden wel eens dat ze een elektrische bakfiets wilden kopen, maar dat daarvoor eerst de auto verkocht moest worden. Daar hebben we nu de oplossing voor.”

Mobiliteitsshift in België

Kris Voet: “In België is momenteel sprake van een mobiliteitsshift, die naast autobezitters beperkingen opleggen vooral financieel is ingegeven: een fiets brengt geld op en een auto kost geld. We zien dat die gedachte steeds meer leeft.”
De belangrijkste redenen voor de consument om de auto te verruilen voor een fiets zijn een groeiend milieubewustzijn, de persoonlijke gezondheid en de noodzaak om financieel keuzes te maken. Voet: “Neem de hoge kosten van gas en elektriciteit. Consumenten zijn momenteel aan het kijken waar ze op kunnen besparen.”

Meer weten over Fietsen Wildiers? Lees dan de reportage over deze snelgroeiende speler in de tweewielerbranche

Beslissing genomen na twee testcases

Het aanbod richting klanten om een auto in te ruilen bij de aanschaf van een e-bike was geen spontane gedachte bij Fietsen Wildiers. Wel hoorden ze soms opmerkingen van klanten dat ze ‘wel een elektrische bakfiets wilden kopen, maar dat daarvoor eerst de auto verkocht moest worden’. Het zette Wildiers aan het denken. Met hun kennis van de automotivebranche en het vertrouwen dat ze van fietsklanten kregen, schakelden ze hun netwerk in om de auto in te ruilen. Met slechts twee testcases bij klanten zagen ze al in dat de auto-inruil zou voorzien in een behoefte.

 

Fiets steeds interessanter voor autobranche

Gevolg van omslag van auto naar fiets is dat er vanuit de autosector veel interesse is voor de fietsenbranche. Guy Crab van Traxio: “Er is een serieuze omslag bezig bij de Belgische bevolking. Steeds meer mensen denken na over mobiliteit met de fiets. Het concept dat Wildiers nu presenteert moedigt een andere manier van denken aan. Wildiers heeft de know-how als het gaat om fietsen én auto’s. Zij kunnen met een klant meedenken om de overstap van auto naar de fiets te maken. Ik zie dit initiatief navolging krijgen, ook vanwege de toenemende kennis en ervaring die afkomstig is vanuit de automotivebranche.”

Auto inruilen; zo gaat dat

“Wanneer een geïnteresseerde een auto wil inruilen, dan sturen wij een expert om ter plaatse naar de auto te gaan kijken”, legt Kris Voet het concept uit. “Met die inruilprijs in gedachten start het advies voor een nieuwe e-bike. Wanneer de auto meer waard is dan de fiets, dan betalen wij het verschil uit. Bij die waardebepaling kijken we natuurlijk wel naar marktconformiteit. We leveren maatwerk, maar met een dure auto hoef je bij dit concept niet aan te komen.” De ingeruilde auto’s worden aangeboden op de B2C-markt in België, maar kan ook voor export worden aangeboden bij handelaren. “Welk afzetkanaal we kiezen ligt aan de auto die voor onze neus staat.”

 

Terug in de tijd: Cash-for-car geen succes

In België is al vaker geprobeerd om mensen uit de auto te krijgen. Tot eind 2020 werd bijvoorbeeld de ‘cash-for-car’ regeling aangeboden. Hierbij konden werknemers hun auto van de zaak inleveren voor een geldbedrag. De regeling was niet succesvol en werd na een gerechtelijke uitspraak afgeschaft. De uitspraak: ‘De regeling zorgt voor een ongelijke behandeling tussen werknemers en het is niet zeker dat files zouden verminderen. Van het geld kan een goedkopere kleinere wagen aangeschaft worden, die in even grote mate bijdraagt aan het fileprobleem.’