Slotenfabrikant zet in op gemak en digitaal

Door de stijgende waarde wordt de tweewieler alsmaar interessanter voor het dievengilde. Om fietsendieven het brood uit de mond te stoten, wordt goede fietsbeveiliging steeds belangrijker. Tweewieler maakte een rondgang langs verschillende aanbieders van sloten en ziet dat gemak de nieuwe en digitalisering de bekende trend is.

Tekst Rik Booltink | Foto’s fabrikanten

Nieuwkomer Squire:

Bluetoothslot en ringslot

Het Britse Squire heeft vooral naam gemaakt met zware veiligheidssloten voor industrie en thuis, maar timmert nu ook in fietsland aan de weg. Sinds kort is er de nieuwe Inigma-serie, bestaande uit bluetoothsloten. “Met behulp van een app op je telefoon kun je je fiets ontgrendelen en op slot zetten”, vertelt specialist Maikel Heideman van Eu-Sec, het bedrijf dat alle Squire-producten op het Europese vasteland distribueert. “De Inigma had tot voor kort één uitvoering. Squire merkte echter dat er steeds meer vraag kwam naar slimme producten, ook sloten. De bluetoothtechnologie bij de eerste Inigma was achterhaald, maar die is nu doorontwikkeld. Tegelijkertijd is werk gemaakt van een complete serie met een beugel-, ketting- en vouwslot.” Squire levert de nieuwe Inigma-sloten sinds dit jaar ook als ‘gewone’ sloten, dus zonder bluetoothfunctie. Deze dragen echter niet de naam Inigma maar heten Stronghold. Ze zijn er als beugel-, ketting- en vouwslot. 
Squire werkt nu achter de schermen ook aan een ringslot voor fietsen. Maikel Heideman: “Vanuit fietsproducenten krijgt Squire steeds vaker de vraag of er ook een ringslot kan komen. Er zit straks een universele ketting bij die je extra in het ringslot kunt steken.”

Squire Inigma

De nieuwe Squire Inigma is nu op de markt. Er is nu een complete serie met beugel-, ketting- en vouwslot.

Pentalock:

Na PL1 en PL2 nu ook PL3

Het slotsysteem van Pentalock werkt anders dan alle andere sloten: het bestaat uit een bottom bracket dat fietsfabrikanten in de eerste montage integreren in de fiets. Na diefstal treedt de kill switch in werking; die blokkeert de trapas en het complete e-bikesysteem, waardoor diefstal nutteloos is. Erik Norup: “Het Dit PL3 slotsysteem is ook voor e-bikes en de beveiligingstechnologie is feitelijk een upgrade van de vorige. Dat betekent dat je ook een alarm van 100 decibel hebt en dat de gehele elektrische aandrijving uitschakelt na diefstal. Nieuw is dat we aan de PL3-uitvoering een torquesensor hebben toegevoegd, waardoor de rijervaring wezenlijk verbetert.”
De PL3 gaat vanaf volgende zomer in productie. Norup schermt met interesse van vele tientallen fabrikanten. Op dit moment is Watt Mobility het enige Nederlandse bedrijf dat met de geïntegreerde Pentalock-systemen werkt. “Maar er zit meer in de pijplijn”, stelt Norup, die bovendien aangeeft dat ontwikkeling van een Pentalock-systeem voor fietsen met middenmotor momenteel geen topprioriteit is.  

Pentalock Grey

Pentalock zit niet stil als het gaat om productontwikkeling. Het Deense bedrijf heeft al enige tijd de PL1- en PL2-uitvoering van zijn speciale slot en daar komt de PL3 nu bij.

ABUS:

Van buigzame Gooselock tot IoTect 9001

Belangrijkste vernieuwing bij ABUS is de introductie van de GooseLock. “Iedereen kent het traditionele kettingslot, bestaande uit een losse ketting, slothuis en slotkop”, vertelt Maarten Spanjaart van ABUS. “Je klikt de uiteinden in elkaar, zet hem op slot en klaar is kees. De GooseLock lijkt daarop, maar onderscheidt zich door een veer die door iedere schakel van de ketting is gehaald. Die veer is een soort zwanenhals die ervoor zorgt dat je het slot in vele vormen kunt drukken. Het slot behoudt vervolgens deze vorm.”
Om de bewerkte Gooselock-ketting zit foam. Het resultaat van dat alles is dat je frame niet beschadigt en dat je geen last meer hebt van een rammelende ketting. De textielhoes aan de buitenkant heeft trendy, frisse kleuren. De GooseLock is vanaf maart leverbaar.

Digitalisering zet door

Digitalisering is ook iets wat ABUS bezighoudt. Vorig jaar lanceerde het merk al de Bordo SmartX, een vouwslot dat keyless te bedienen is. “De bluetoothconnectie vervangt daar de standaard sleutel.” ABUS werkt nu ook aan sloten die het mogelijk maken de fiets na diefstal te traceren. In eerste instantie ligt de focus op de B2B-markt, op bedrijven met grote fietsvloten, zoals verhuurders. “Voor die markt hebben we de ABUS IoTect 9001, een hangslot dat je met beugel of ketting kunt vastzetten – we hebben dit product samen met Vodafone ontwikkeld. Het is echter nog niet klaar om als aftermarketproduct aan te bieden. De vraag van consumenten hiernaar groeit langzaam, dus dat komt vanzelf.”

Abus Gooselock

De Gooselock van ABUS werkt net als bij een leeslamp die je in de juiste stand wilt zetten.

Re-Lock: 

Na B2B-markt ook richten op consument

Chiel Bekker is het brein achter Re-Lock, een op het eerste gezicht grof frameslot. Het product is echter veel meer dan dat. “We zijn een paar jaar bezig geweest met de ontwikkeling en hebben er in 2017 patent op gekregen. Re-Lock is een slot dat is gebouwd in combinatie met een breed elektronisch platform. Je kunt met het slot communiceren via bluetooth, de simkaart, gps of lora. Het slot is met name ontwikkeld voor de sterk opkomende markt van deel-, lease- en verhuurfietsen. Je kunt hiermee de fietsvloot managen en sleutelvrij beheren. Je weet waar de fietsen zijn en wie erop zitten en kunt de fietsen op afstand toekennen aan gebruikers voor een bepaalde tijd.”
Belangrijkste USP, zo stelt Bekker, is dat er een complete back-end is ontwikkeld. “Er is een koppeling met een administratiesysteem. Een voorbeeld: op het vakantiepark kan een gezin fietsen huren. Alle fietsen kunnen voor een bepaald tijdslot geopend worden. En alles kan administratief afgehandeld worden op één gebruiker, bijvoorbeeld de vader van het gezin. Het complete softwarepakket is klaar.”

Nu richten op aftermarket

Re-Lock richt zich nu op de B2B-markt, maar het slot met eigen energievoorziening komt op termijn ook als aftermarketproduct beschikbaar. “De consument is nu nog niet aan zo’n product toe”, meent Bekker, die aangeeft dat Re-Lock het al wel heeft geprobeerd om het vernuftige slot als consumentenproduct aan te bieden.
Re-Lock heeft tevens een bijpassend track & trace-systeem ontwikkeld. Dat is anders dan andere systemen, want het herkent niet alleen diefstal, maar ook valpartijen. Bij diefstal klinkt er een alarm en is de fiets op afstand te volgen. Na detectie van een val krijgt de fietser dertig seconden de tijd om aan te geven dat de situatie oké is. Gebeurt dat niet, dan wordt een contactpersoon ingelicht. Diegene krijgt ook de locatie.

Re-Lock track & trace-systeem

Het track & trace-systeem van Re-Lock herkent niet alleen diefstal, maar ook valpartijen. Het merk is vooral actief in de deel- en verhuurmarkt.

AXA:

Hameren op tweede slot

Bij AXA geen grootse vernieuwingen op slotengebied. Het bedrijf kiest voor het herhalen van een boodschap: zorg dat je je fiets altijd met een tweede slot ergens aan vast zet. Daniëlle Wolfs van AXA: “We blijven zien dat mensen hun fiets enkel met een vergrendeld ringslot parkeren. Dat is niet slim, wetende dat de gemiddelde prijs per fiets enorm oploopt. Mensen denken: ik heb een ringslot en ik ben verzekerd, dus bij diefstal ben ik gedekt, maar zo simpel is het niet. Het allerbeste is om de fiets ook met een ART2-goedgekeurd tweede slot vast te zetten, het liefst aan een paal of hek.”

Met één druk op de knop open

Het meest recent gelanceerde product in deze tweede slot-range is de AXA Fold Ultra. “Dit vouwslot zit in een nieuw ontwikkeld klik bracket. Met één druk op de knop schiet hij open. Je haalt hem eruit en je klikt hem met één hand weer dicht”, zegt Wolfs. “Vernieuwingen zijn er verder niet, aangezien we al een mooi, volledig assortiment hebben dat veel keuze biedt.”
De afgelopen jaren heeft AXA meermaals een campagne gehad ter promotie van het gebruik van het tweede slot. Daarin werden dealers betrokken. Ook voor volgend fietsseizoen zijn er dergelijke plannen.

De Fold Ultra van AXA

De Fold Ultra van AXA schiet met één druk op de knop open.

Litelok:

Drielaags constructie maakt dief kansloos

Litelok claimt met de nieuwe X-1 en X-3 de sterkste en bovendien lichtste D-sloten te hebben ontwikkeld. Het Britse merk heeft gekozen voor een constructie van drie lagen. Barronium, een composiet materiaal, is versmolten met een stalen kern met een hoge treksterkte. Volgens Litelok is barronium zelfs bestand tegen het inslijpen met een haakse slijper. De stalen kern voorkomt dat dieven succes hebben met bijvoorbeeld een betonschaar. De derde laag is een plant-based beschermlaag die het lakwerk puntgaaf moet houden. De X-1 heeft een ART4-gecertificeerd slotmechanisme en bij de X-3 is de lat nog hoger gelegd met een Abloy Sentry slotcilinder. Dit gepatenteerde systeem wordt normaliter alleen toegepast bij zwaar beveiligde deuren in de mijnbouw en energiesector. De X-1 weegt 1,7 kilo, de X-3 1,9.

Litelok X-1 en X-3

De nieuwe X-1 en X-3 van Litelok weerstaan dankzij het composiet Barronium zelfs een haakse slijper.

Kryponite:

Nieuw vouwslot

Kryptonite heeft haar assortiment recentelijk uitgebreid met een nieuw vouwslot. De naam: Evolution 790 Folding Lock. Dit slot is 90 centimeter lang, de schakels en ringen zijn gemaakt van 5,4 millimeter gehard staal. Daarbovenop zit een rubberen coating ter bescherming van het frame. “Het slot is op onze veiligheidsschaal gewaardeerd met een 7 (10 is de max, red.), waardoor het een high security-slot is. Het is ook gecertificeerd door verschillende testbureaus, waaronder SBSC, Sold Secure, Varefakta, ART en FG, en het komt in aanmerking voor ons anti theft protection offer (ATPO). Wordt de fiets gestolen terwijl hij was afgesloten, dan krijgt de consument maximaal 2.250 euro terug. Voor de ATPO-dekking is online registratie verplicht”, zegt marketingmanager Jon Maisey van Kryptonite Europa. Het merk biedt levensgarantie op het nieuwste Evolution-slot en daarnaast is het key safe-programma erop van toepassing. Bij verlies van sleutels stuurt Kryptonite gratis twee nieuwe toe. 

Kryptonite - Evolution 790 Folding Lock

De Evolution 790 Folding Lock is 90 centimeter lang. De schakels en ringen zijn gemaakt van 5,4 millimeter gehard staal

Tracefy:

Tracefy kan fietsen nóg sneller opsporen

Op steeds meer fietsen zit de tracker van Tracefy. Deze bestaat uit een kleine module die onzichtbaar wordt ingebouwd in de fiets. Er zit standaard een opsporingsabonnement bij. Zodra de fiets gestolen wordt, lokaliseert een bevoegde instantie de fiets aan de hand van het GPS-signaal en voor de laatste meters via bluetooth. Oprichter Jeroen van Kester vertelt: “wij kiezen heel bewust voor een GPS-tracker met een LTE-verbinding via een simkaart en een bluetoothsensor. Dit omdat bijvoorbeeld een LoRa-netwerk minder betrouwbaar is en minder dekking heeft, sowieso in het buitenland.” 
Tot dusver werpt de technologie van Tracefy z’n vruchten af. “We hebben de laatste maanden vooral onze dienstverlening en support verder geoptimaliseerd, waardoor fietsen snel en efficiënt worden opgespoord en herenigd met de eigenaar. Hier maken wij het grote verschil met andere aanbieders van GPS-trackers”, aldus Van Kester. “Wij bieden als enige een GPS-tracker op de aftermarket waarmee je ook een abonnement op opsporing kunt afsluiten en waarmee je korting krijgt op je diefstalverzekering bij nagenoeg alle fietsverzekeraars.”

Tracefy

Tracefy heeft inmiddels 350 dealers in Nederland en daarmee landelijke dekking.

Safeman:

Details gewijzigd

Het slot van Safeman is al langer op de markt. Het is een compact en lichtgewicht slot met een oprolbare kabel. Dat maakt hem gemakkelijk om mee te nemen tijdens een tocht. De Safeman is er in twee varianten: de normale en de Safeman-T. Laatstgenoemde is de grotere broer met een steviger slot en langere kabel. Die komt van pas als je bijvoorbeeld meerdere fietsen tegelijkertijd wilt vast zetten. “Wat nog niet zo heel lang geleden is aangepast, is de greep. Die heeft een ander profiel met puntjes gekregen, waardoor je meer grip hebt, bijvoorbeeld bij kou”, aldus Walter Akkermans van Innovative Outdoor, het bedrijf achter het slot.