Waarom juist hier een Experience Center en niet in de bakermat Nederland?
“In Nederland hebben we een goede dekking via ons dealerkanaal. In België moeten we dat ook opbouwen. Met een Experience Center kun je mensen sneller kennis laten maken met onze merken en bedien je dealers ook met de volledige collectie. Dat we juist hier in Bornem terecht kwamen is wel een beetje toeval. Gezien het potentieel aan klanten zochten we een locatie onder de rook van Antwerpen. We werden getipt over dit pand. Aan de voorzijde is het gewoon een smalle winkel, erachter ligt een enorme hal. We besloten aan de voorzijde het Experience Center in te richten en de rest van de ruimte te gebruiken voor Timyo België, de toekomstige vertegenwoordiging in België. Hier achter komen kantoren, spreekruimtes en praktijklokalen. Daar gaan we zelf trainingen geven, maar we hebben ook al afspraken met Magura en Bafang.”
Gaan jullie van hieruit zelf e-bikes verkopen?
“Dealers sturen klanten hierheen omdat we hier alle modellen in alle maten en kleuren hebben. Vervolgens wordt de e-bike via de dealer verkocht en uitgeleverd. Daarnaast komen hier ook mensen vanuit eigen beweging. Die adviseren we en sturen we vervolgens door naar de dichtstbijzijnde dealer. Op termijn willen we hier wel e-bikes gaan verkopen, maar de uitlevering en het verlenen van service blijft bij de dealer. Daarvoor vragen wij zes procent marge van de dealer.”
En online verkopen, rechtstreeks aan de consument?
“Natuurlijk hebben we het daar wel over, zoals veel merken. Maar concrete plannen zijn er niet. Dit is een traditionele wereld, zeker in België. Ik ben ervan overtuigd dat we op termijn anders naar online verkopen gaan kijken.”
Staat in Nederland straks ook een dergelijk Experience Center?
“Zeker. We draaien hier eerst proef en als het aanslaat gaan we ook in Nederland een Experience Center inrichten. Of meerdere. Ik vind dat we te veel in kleine winkels staan, waar we ons assortiment onvoldoende kunnen presenteren. Met Experience Centers ondervangen we dat. Maar uiteindelijk vind ik dat we prominent in grote winkels moeten staan met Timyo. We zijn afgelopen jaren veel te bescheiden geweest, dat gaat nu veranderen. We zijn een A-merk en dat moeten dealers ook uitdragen en moeten consumenten ook zien.”
En jullie internationale ambitie?
“Ook in Duitsland en Frankrijk willen we doorstoten met ons label Timyo. Leuk om te vertellen; in Frankrijk doet de naam Van Dijck het erg goed. Het doet ze denken aan de schilder. Muon bekt in het buitenland ook goed. Alleen over de merknaam Keola zijn de meningen verschillend. Die doet toch wat Chinees aan. We hebben weliswaar Chinese roots en een Chinese eigenaar, maar voelen ons en zijn heel Europees.”
Dit artikel is gesponsord door Timyo.