Ingang verplaatsen en split leven creëren
Over het interieur werd ook al in een vroeg stadium nagedacht. Eddy zag al snel dat de architect een mooi pand had getekend, maar hij wilde ook weten of het een goede winkel zou worden. Daarvoor schakelde hij Johan Rietsema in, toen nog creative director van Vorm Martini en tegenwoordig eigenaar van ontwerpbureau Binnenbrand. Door de inbreng van Rietsema werden een aantal wijzigingen doorgevoerd, zoals het verplaatsen van de ingang en de keuze voor split level, waarbij je met de trap een halve etage hoger gaat. “Doordat het centrale gedeelte open is, worden mensen ook naar de andere etages getrokken. Een grote trap zou dan teveel een belemmering vormen. Door de keuze voor split level heb je kortere trappen”, verwoordt hij.
Financiers haakten af
De winkel werd in 2014 geopend, maar kende een lange aanloopperiode. Alle plannen voor een nieuwe megamodewinkel in Meerkerk waren al nagenoeg rond, toen op één dag drie financiers besloten de stekker uit het plan te trekken. Zonder externe financiering zou de familie Zwijnenburg haar plannen nooit kunnen verwezenlijken. “Zeker in crisistijd wil de bank wel financieren in stenen, maar niet in interieur”, legt Jeffrey de situatie van destijds uit.
En dus kon de familie opnieuw aan het plan gaan werken. De bouw van een modepaleis van 3.000 vierkante meter zou overeind blijven, zoveel was duidelijk, maar om die winkel te realiseren moesten andere keuzes gemaakt worden. “Recessie houdt je scherp, je moet innovatief zijn en kansen creëren, niet blijven hangen in het negatieve maar aanpakken en gaan voor het positieve. Samenwerken is het nieuwe ondernemen. Daarom hebben we veel gesprekken gehad met onze partners”, zegt Jeffrey.