Pareer ze in de strijd tegen het personeelstekort

9 redenen waarom medewerkers vertrekken

Nieuwe medewerkers aantrekken is lastig, maar je huidige krachten vasthouden is ook allesbehalve simpel. Want er zijn legio redenen die voor een medewerker aanleiding kunnen zijn om ‘tot ziens’ te zeggen. Wij zetten de belangrijkste redenen op een rij, zodat je ze de aandacht kunt geven die ze verdienen.

Tekst Jeroen Rietvelt | Foto Tweewieler

Beslagen raam met Bye ... erop geschreven

1. Gebrek aan ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden

Betrokken en gepassioneerde medewerkers willen vaak nieuwe dingen leren. Krijgen ze die gelegenheid niet? Dan gaan ze op zoek naar een werkgever die hen die kans wel biedt.

2. Weinig waardering, feedback en beloning

Gezien en gehoord worden is voor veel werknemers belangrijker dan geld. Vaak zit het in details. Erkenning voor het werk dat ze leveren en waardering in de vorm van een compliment of een schouderklopje: krijgt iemand onvoldoende aandacht, dan is vertrek een stap dichterbij.

3. Structureel hoge werkdruk en overwerk

Incidenteel overwerken in een seizoensbranche? Dat is logisch. Maar wanneer er structureel een beroep wordt gedaan op de vrije tijd van een werknemers, dan raakt de balans tussen werk en privé verstoord. Bovendien verliest een werknemer motivatie door de niet-aflatende stroom werk dat door te weinig mensen moet worden gedaan.

4. Onduidelijke verwachtingen

Is het duidelijk wat een werkgever van een werknemer verwacht? Wat zijn of haar rol binnen het bedrijf is? Wanneer hij bij moet springen in de winkel of juist in de werkplaats? Door duidelijke afspraken te maken is het voor een werknemer helder wat van hem verwacht wordt. En dat werkt een stuk prettiger.

5. Gebrek aan flexibiliteit

Of het nu gaat om winkelsluiting tijdens de zomervakantie, het opnemen van vrije dagen en overuren of een bezoek aan de tandarts: een werknemer is vaak gebonden aan de openingstijden van een winkel. Moet een werknemer altijd rekening houden met de strenge eisen van een werkgever? Dan is er altijd wel een andere werkgever die hier anders over denkt.

6. Slechte relatie met leidinggevende

Een respectvolle omgang en open communicatie. Dat zijn de twee belangrijkste pijlers voor een goede relatie tussen werkgever en werknemer. Waardering voor elkaars standpunten waarin zaken benoemd kunnen worden zorgen voor een goede arbeidsrelatie.

7. Collega’s werken niet als team

Is het team geen geoliede machine? Loopt een collega de kantjes ervan af? Of is juist iemand heel dominant? Wanneer een werknemer daar dagelijks mee te maken heeft, zonder dat wordt ingegrepen, dan verdwijnt de loyaliteit en de arbeidsvreugde.

8. Onvoldoende toekomstperspectief

Vrijwel alle werknemers willen zekerheid. Wanneer een bedrijf niet stabiel is of hierover niet duidelijk communiceert, dan zal een werknemer kiezen voor een bedrijf dat meer zekerheid biedt.

9. Meedenken wordt niet gewaardeerd

De meest waardevolle medewerkers zijn de betrokken medewerkers. Zij brengen nieuwe ideeën, komen met suggesties en denken mee. Met deze ideeën moet wel iets worden gedaan, er moet in ieder geval naar geluisterd worden.