Paul Wagenaar over omgaan met een tekort aan personeel
‘Waarom monteer je die snelbinder gratis?’
Personeelstekort. De afgelopen (corona)jaren was dat voor menig ondernemer een flink struikelblok. Dat moet en kan anders, vindt branchekenner Paul Wagenaar. Hij houdt je een spiegel voor en geeft adviezen waar je direct mee aan de slag kunt.
Tekst Rik Booltink | Foto’s Jan Willem van Vliet, Koos Groenewold
2022 was het jaar waarin extreem vaak werd gesproken over tekorten aan technisch geschoold personeel. Zijn die personeelstekorten er nog steeds, dan is ‘structureren’ misschien wel het toverwoord. “De extra handen ontbreken dan weliswaar, maar de impact en werkdruk zijn minder groot”, zegt Wagenaar, trainer bij Tweewieler Academy, adviseur werkgeverschap bij OOMT en al járenlang actief in onze branche. “Er is altijd ruimte voor kleine of grote verbeteringen.”
Waarom verkoop je niet meer op afspraak?
Wagenaar komt met een voorbeeld als het gaat om structureren: “Veel ondernemers vonden het fijn dat ze in coronatijd op afspraak konden verkopen. Dan is mijn vraag: waarom doe je het nu niet meer? In de ochtend ben je geopend voor verkoop op afspraak, de werkplaats draait wel gewoon. En pas in de middag ga je écht open. Nog zoiets: er komt een klant voor een bel of snelbinder. Er zijn nog genoeg ondernemers die vragen: ‘Zal onze monteur hem er even voor u op zetten?’ Waarom doe je dat? Diezelfde klant rijdt de volgende dag naar Ikea en koopt daar een boekenkast die hij aan de hand van veertien pagina’s met instructies thuis in elkaar zet. Als er een tekort is aan handen, kunnen we met dit soort verbeteringen tijd besparen.”
Omdenken: waarom zoek je in plaats van een monteur die in de verkoop kan bijspringen niet een verkoper die kan repareren? Mogelijk is die veel gemakkelijker te vinden.
Omdenken bij vacatures
Wagenaar geeft als tip mee om bij het werven van een nieuwe collega scherp op de vacature te zijn. “De gemiddelde oproep in de fietsbranche is: we zoeken een goede monteur die in staat is om in de verkoop bij te springen. Maar waarom niet andersom: een verkoper die ook kan repareren? Misschien is er wel een heel goede adviseur die kan helpen als fietsen showroomklaar gemaakt moeten worden.”
Ondernemer, luister goed naar je personeel
Het is volgens Wagenaar zaak om als ondernemer – ook als het lekker draait – goed te luisteren naar wat personeel denkt en vindt. “Wil een monteur weg vanwege de minder goede balans tussen werk en privé? Denk samen na over een oplossing die voor alle partijen goed is. Houd bijvoorbeeld de werkplaats op zaterdag gesloten, met uitzondering van de quick service, en laat de monteur meters maken op een dag waarop de zaak normaal dicht zit. Probeer creatief te zijn, laten we met z’n allen oplossingen verzinnen in plaats van alleen maar proberen een blik nieuw personeel open te trekken.”
Paul Wagenaar ziet dat de branche veel initiatieven ontplooit om meer mensen enthousiast te maken voor het vak. “Denk aan de zij-instroom activiteiten van Tweewieler Academy.”
Wees zuinig op je mensen
Wagenaar drukt ondernemers op het hart om zuinig op personeel te zijn. “Een paar jaar geleden was het seizoen in oktober voorbij. Dan had je de winter om bij te tanken. Eind december hadden sommige bedrijven nog de vuurwerkverkoop. Nu lijkt het wel alsof het seizoen op 31 december stopt en op 1 januari begint. Ik zeg altijd: let op je personeel, want de drukte moet nog komen. Laat medewerkers elke dag een half uur pauze nemen waarin ze niet met werk bezig mogen zijn. Gun ze wat rust, voorkom dat ze afhaken vanwege de hectiek in de branche. Je hebt de tijd niet om nieuwe mensen in te werken, als je ze al vindt. Voorkom verdere uitstroom.”