Menno Grootjans gaat op pad met de doppio Classico tweezitter
Elektrische fatbike aan de tand gevoeld
Zo snel als de snorscooter dankzij de helmverplichting uit het straatbeeld verdwijnt, net zo snel lijkt de elektrische fatbike – zeker in de grote steden – op te rukken. En daar is niet iedereen even blij mee… Menno Grootjans stapte op de doppio Classico en doet verslag van zijn ervaringen.
Tekst en foto’s Menno Grootjans
“Doppio staat voor dubbel”, vertelt Eiselin terwijl we met de doppio Classico door de Amsterdamse Pijp toeren. “Er zijn tientallen e-bikes waar je prima in je eentje mee kun rijden, maar neem je iemand achterop op een standaard e-bike dan heb je een probleem. Doorgaans is de fiets daar niet op toegerust. Daarom ben ik 2018 gestart met de ontwikkeling van deze tweezitter.” Eiselin zet de fiets als two seater e-bike in de markt, maar in de volksmond gaat hij als fatbike door het leven.
In 2019 was het eerste model van de doppio klaar. Van meet af aan was de tweezitter vooral bedoeld voor een verstedelijkt landschap. Eiselin: “Ja, je kunt er best mee over de Veluwe cruisen, maar in de stad voelt deze fiets zich op z’n best.”
Van de doppio zijn inmiddels enkele duizenden exemplaren verkocht. Zo’n 80 procent hiervan rijdt in Amsterdam.
De fiets ontleedt
De doppio Classico bestaat uit een aluminium hoofdframe en is in één maat verkrijgbaar. De e-bike wordt aangedreven door een Bafang achterwielmotor. Schakelen gaat met een 7-speed achterderailleur. Onder het tweezits zadel zit de accu (672 of 840Wh). Verder beschikt de fiets standaard over een GPS-tracker, hydraulische schijfremmen, een moto-voorvork, opvallende verlichting en – zoals het een fatbike betaamt – wielen met oversized 20 inch banden van Kenda. Eiselin: “Je hebt een doppio vanaf 2.299 euro. Er is een complete range aan extra’s zoals een slot, een verende voorvork en tassen. Daarnaast hebben we drie optiepakketten met zaken als grotere accu’s, comfort handvatten, een LCD kleurendisplay en alarm met afstandsbediening. Via de website kun je precies de uitvoering samenstellen die je zou willen hebben. Je ziet dan uiteraard ook gelijk wat die kost. En als klant kun je ook online een proefrit plannen. Dat werpt absoluut zijn vruchten af; 1 op de 2 potentiële rijders bestelt na die proefrit de doppio.”
Peter Eiselin: “We kregen van ouders vragen over de veiligheid van fatbikes. Daar hebben we een antwoord op willen geven. Omdat we onze eigen app hebben ontwikkeld en al onze fietsen een GPS-tracker hebben, konden we de fiets koppelen aan telefoons.
Helmplicht drijft verkoop op
Toen Peter Eiselin de tweezitter ontwikkelde, speelde de discussie over de aanstaande helmplicht voor snorfietsen en –scooters volop. Begin dit jaar werd die helmplicht daadwerkelijk ingevoerd met heel veel extra aandacht voor de doppio tot gevolg. “Mensen waren echt op zoek naar een vervanger voor de snorscooter.” Tegelijk ziet Eiselin de aandacht voor circulaire producten alleen maar toenemen. “De doppio wordt in Nederland geassembleerd, in Maastricht. Op dit moment komen de onderdelen nog vooral uit Azië, maar we werken hard om veel onderdelen uit Europa te halen. Daarnaast refurbishen we onze accu’s op dit moment al in eigen huis.”
Onder de tweepersoons zitting bevindt zich de accu. Deze is – optioneel - in verschillende zwaartes te krijgen.
Schakelen gaat met een 7-speed Shimano Altus derailleur. Geen hoogstandje. Jammer.
Kenmerkend aan de fiets zijn naast het lange zadel de forse koplamp en de kleine wielen met dikke banden.
Niet voor luie mensen
Ja, de doppio Classico ziet eruit als een fatbike. Maar, heb je bij een fatbike meteen de neiging te denken dat het de bedoeling is om vooral niet te fietsen, dat is bij de doppio geen goed plan. Trappen zul en moet je. Daarbij helpen je vijf ondersteuningsstanden die eenvoudig via + en – op het display aan de linkerkant van het stuur in te stellen zijn. Als je in je eentje wegrijdt, merk je dat de fiets eigenlijk is gemaakt voor twee personen: de motor met 80 Nm is namelijk verrassend krachtig. De doppio gaat maximaal 25 kilometer per uur. Bij die snelheid dooft de ondersteuning langzaam uit. Een beetje fatbike is wel dat als je trapt en je daarmee stopt, de ondersteuning net twee seconden langer aanhoudt dan bij een doorsnee e-bike. Heb je dat eenmaal door, dan houd je daar snel rekening mee; als je een scherpe bocht indraait bijvoorbeeld.
Vorstelijke zit
Verder zit je natuurlijk als een vorst op de doppio. De buddyseat roept meer associaties op met een brommer dan met een e-bike. Je zakt lekker weg in het zadel. Dat fijne gevoel kun je ook het best doortrekken als je aan het peddelen bent. Beetje spelen met de + en -, derailleur gebruiken en je komt heel relaxt van A naar B. Verder: het is een harde fiets. Heb je een route met veel slecht onderhouden fietspaden, dan is een verende voorvork geen overbodige luxe. Natuurlijk kun je – goedkoper – ook even spelen met de bandenspanning. Toch nog even over de buddyseat: met z’n tweetjes op de doppio zit je vrij dicht tegen elkaar… Dat doet ook meteen denken aan het aloude ‘brommers kiek’n’. Maar dan de 2.0 versie zeg maar. Toch ook een dik pluspunt.
Toekomst: riemaandrijving en dual speed
Eiselin en zijn team hebben inmiddels een paar duizend Doppio’s verkocht. Tachtig procent daarvan rijdt in Amsterdam. “We zien ook wel potentieel in andere grotere steden. Dat gaan we onderzoeken.” Daarnaast ziet Eiselin ook dat de trend steeds meer richting riemaandrijving gaat. “We houden voorlopig wel vast aan de achterwielmotor maar zijn aan het kijken of we dit kunnen combineren met de nieuwe Bafang H700 automatische dual speed. Er wordt aan gewerkt.”