Uit de E-bike Monitor - zoals deze jaarlijks door GfK wordt uitgevoerd – blijkt dat de consument een e-bike liefst bij een fysieke winkel koopt. Nog wel, want de dominantie van de stenen winkel neemt af ten faveure van online. 60 procent van de 18 tot 24-jarigen koopt zijn of haar e-bike namelijk al via het internet.
Tekst Harrie Hoitink | Foto Herbert Wiggerman
Uit de jaarlijkse E-bike Monitor van GfK (met 2.000 respondenten) blijkt dat dé redenen voor consumenten om voor een e-bike te kiezen nog altijd recreatief gebruik en woon-werkverkeer zijn. Daar komt nu een gewichtige reden bij: de rit naar en van school door jongeren. Vergeleken met het in 2021 gehouden onderzoek blijkt dat een groeiend aantal jongeren de e-bike pakt voor de dagelijkse rit naar de school- of collegebanken. Logisch gevolg daarvan is dat het aantal e-bike kopers in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar stijgt. Hierdoor neemt ook het gemiddelde gebruik per week toe. Maar liefst 45 procent van de kopers van een e-bike geeft aan de fiets één keer of meerdere keren per dag te gebruiken.
Tabel: belang technische aspecten bij de keuze van een e-bike (verhouding jongeren versus totaal)
Jongere focust minder op kwaliteit
Wat vinden jongeren vergeleken met de gemiddelde e-bike koper belangrijk bij de aanschaf van een elektrische fiets? Uit de E-bike Monitor blijkt dat jongeren minder focussen op kwaliteitsaspecten van een e-bike. Hoe veilig een accu is en hoe lang ze meegaat is weliswaar belangrijk, maar voor een jongere veel minder bepalend bij de aankoop dan voor de gemiddelde e-bike koper. Ook de actieradius en de plek waar de motor zich bevindt, weegt voor de gemiddelde e-bike koper zwaarder bij de aanschaf dan voor jongeren van 18 tot 24 jaar.
Waar jongeren wél warm voor lopen als het gaat om de keuze van een e-bike, is de snelheid die met de fiets kan worden behaald en de aanwezigheid van technische innovaties zoals GPS tracking en smart connectivity. De gemiddelde e-bike koper is daarin veel minder geïnteresseerd dan jongeren.
Jongeren hebben minder met de fysieke winkel. Maar liefst 60 procent van de 18- tot 24-jarigen koopt online.
Stenen winkel (nog) dominant
Uit de GfK E-bike Monitor blijkt verder dat een e-bike liefst bij een fysieke winkel wordt gekocht. De consument vindt het nog steeds belangrijk om de fiets te zien en te testen. In 2022 maakte ruim 90 procent van de Nederlandse en 80 procent van de Belgische kopers die een winkel bezocht een proefrit. Maar liefst 75 procent van de consumenten (60 procent in België) die een e-bike in de fysieke winkel kopen geven de voorkeur aan winkels die meerdere merken in huis hebben. De dominantie van de stenen winkel kalft echter wel af; het online kanaal groeit. Dit komt mede door de stijging van de doelgroep 18-24 jaar. Binnen deze leeftijdsgroep koopt 60 procent zijn of haar e-bike online.
De complete E-bike Monitor 2022 van GfK ontvangen? Neem direct contact op met de onderzoekers van GfK.