Werkplaats

‘Niet moeilijk, hooguit bewerkelijk’

Bikewrapping, zo doe je dat

Bikewrapping is populair in de tweewielerbranche. Scooters, brommers, mountainbikes, racers en steeds vaker ook fietsen voor alledaags gebruik worden ingepakt in fraai folie. Wrapping kan ook voor jouw winkel en werkplaats interessant zijn. Het is niet moeilijk om te doen, hooguit bewerkelijk. Wrapspecialist Carlo Smits van TAC Academy laat je in zeven stappen de basis van het wrappen zien.

Stap 1:beschadigings-check en demontage van de fiets

Voorafgaand aan het wrappen is het belangrijk om de fiets in het bijzijn van de klant te controleren op beschadigingen. Smits: “Stel dat er diepe krassen of beschadigingen in of op het frame zitten, dan moet je die vooraf hebben vastgesteld. Waarom? De folie komt er heel strak op te zitten. Het reliëf van zo’n beschadiging kan zichtbaar blijven nadat de wrap erop zit. Je wilt dat je klant zich daarvan bewust is, al verdwijnen de meeste kleine beschadigingen onder de folie. En er is nóg een reden om die check vooraf te doen: als je later de folie er weer af haalt, dan zou je rond de beschadiging een stukje lak kunnen meetrekken.” Na de check op beschadigingen demonteer je de tweewieler zo veel mogelijk. Op die manier kun je de folie beter aanbrengen.

Waarom zou je een brommer of fiets wrappen?

Carlo Smits: “Wrappen is goedkoper en gaat sneller dan spuiten. Je kunt de wrap weer verwijderen, waarna de fiets of scooter weer in originele staat is. Verder zijn sommige kleuren die wél in de waaier van de foliefabrikant zitten, niet te spuiten. Of het is onbetaalbaar die te spuiten. Je hebt tegenwoordig prachtige folies waarmee je de tweewieler een persoonlijke touch kunt geven. Denk aan metallic zogeheten colorflow kleuren. Die laatste geven een apart effect, omdat de kleur vanuit elke hoek anders is.”

Stap 2: ontvetten

Het is belangrijk de onderdelen schoon te maken en te ontvetten. Dit voorwerk is belangrijk voor een goede hechting. Met bijvoorbeeld een ruitenreiniger haal je het eerste, grove vuil weg. En met iets agressievers als een siliconen- en lijmverwijderaar maak je de tweewieler vetvrij. Carlo Smits: “Om de ondergrond vrij van teerpuntjes, paraffine en smeer te krijgen, gebruik ik vaak Acrysol. Dat haalt zo’n beetje alles weg behalve de lak.”

Stap 3: per onderdeel losse folie

Hierna begint de daadwerkelijke foliemontage. Je zorgt per onderdeel – een framebuis, een afdekkap, een nok – voor een losse folie. Die is net iets groter dan wat je nodig hebt, aangezien folie de eigenschap heeft dat deze zich terugtrekt.

Bike wrappen

TIP: pas op met mes op het frame


Hiernaast het gereedschap dat je nodig hebt voor de wrapklus. Gebruik niet of in ieder geval zo min mogelijk een mesje zodra je de wrap op de tweewieler hebt gelegd. De kans bestaat dat je door de wrap en framelak snijdt. In sommige gevallen kun je niet zonder een mesje, bijvoorbeeld als je de onder folie bedekte framenokjes en bevestigingspunten weer naar boven wilt halen. Wees daarbij voorzichtig.

Gereedschap e-bike wrappen

Stap 4: de folie snijden

Er zijn twee manieren om de folie te snijden. Je kunt vooraf de foliën op maat maken, met behulp van een mal. De tweede manier is met behulp van knifeless tape. Dat breng je als eerste aan op de te wrappen ondergrond, daar waar de snijrand dient te komen. Vervolgens leg je de folie daaroverheen. Zit de folie op de juiste plek, dan snijd je hem met de knifeless tape door.

Bike wrappen

Bike wrappen

Stap 5: de folie verwarmen

Bij de veelvormige onderdelen verwarm je de folie met een heatgun of föhn. Zo wordt de folie zachter en flexibeler en is het gemakkelijk om deze netjes in hoekjes en op rondingen aan te brengen. Folie heeft doorgaans de eigenschap om terug naar de oorspronkelijke vorm te gaan. Na twee keer opwarmen behoudt de folie echter zijn (nieuwe) vorm.

Bike wrappen

Design met vlammen wrappen

Er zijn met name veel scooters en mountainbikes die gewrapt worden met een folie met een specifiek ontwerp of repeterend patroon. Eentje met bijvoorbeeld kleine doodshoofden of vlammen, zoals dat ooit gebeurde met airbrushing. Bij gebruik van zulke foliën ligt de druk niet alleen bij de wrapper, maar ook bij de vormgever. Carlo Smits: “Je wilt geen verspringing in de print, dus moet er vooraf heel goed zijn nagedacht over hoe de print op de wrapfolie komt. De vormgever werkt 2D, maar moet 3D denken. Hij dient de maten heel goed te kennen. Het ontwerp wordt geprint op wrapfolie. Na 48 uur drogen wordt de folie nog gelamineerd met een transparante laag, waarna de wrapper aan de slag kan.”
 

Stap 6: de folies over elkaar plakken

Als een soort lappendeken plaats je de folies over elkaar. En overal dient de overlap even groot te zijn. Zorg ervoor dat de folienaden zoveel mogelijk uit het zicht liggen. Bij een frame valt de naad van de onderbuis bijvoorbeeld aan de onderkant. Daarnaast is het slim om de folienaden zo mogelijk op de lasnaden tussen de framebuizen te leggen. Op die manier vallen ze niet of nauwelijks op. Houd ook rekening met de lichtinval. Vanuit bepaalde hoeken zijn de naden niet of juist beter te zien.

Bike wrappen

Cursus Bikewrapping bij TAC Academy

TAC Academy organiseert regelmatig de cursus bikewrapping. In twee dagen leren de aanwezigen – maximaal zes per sessie – de basics van het wrappen. De eerste dag wordt uitgelegd welke folies er zijn, voorbeelden getoond en gaan de deelnemers aan de slag met iets uitdagends: het vervormen van de folie met een heatgun. Tijdens de tweede trainingsdag wordt ingegaan op het gebruik van knifeless tape, montage van de folie en in uitzonderlijke gevallen snijden op de lak. Aan het eind van de cursusdag krijgen de cursisten folie mee naar huis om zelf aan de slag te gaan. Als er vervolgens vragen zijn of problemen ontstaan, geeft cursusleider Carlo Smits op afstand uitleg. Meer weten? www.tacacademy.nl  

Stap 7: controle van het resultaat

De folie is bij het plaatsen meermaals te verleggen en te verschuiven. Pas als je de folie met je hand of een spatel vastdrukt, zal deze hechten. Als de folie juist is geplaatst, verwarm je die tot slot (nog eens) met een heatgun. Dat zorgt voor een betere hechting. Tevens valt het zo meteen op als er nog ergens luchtbellen zitten. Die zijn ongewenst.

Bike wrappen

Terug in oude staat

Als je na een bepaalde periode de fiets weer in originele staat wilt opleveren, dan trek je de wrap er eenvoudig vanaf. Het frame komt dan puntgaaf tevoorschijn. Er zijn geen krasjes, beschadigingen of kleurverschillen waarneembaar. “Het is slim om de folie een beetje te verwarmen met een heatgun. Daardoor activeer je de lijm, wat het gemakkelijker maakt om de wrap te verwijderen. In principe gaat de folie er in één keer vanaf. Soms blijft er hier en daar nog een beetje lijm achter. Dat kun je wegpoetsen.”