Een hoog werkplaatsrendement interesseert Evert Lans van Elan Bikes Support helemaal niets. Ondanks dat de werkplaats de spil van zijn bedrijf is. Hoe dan? “Wij willen geen standaardzaak zijn met ergens links of rechts achterin een werkplaats. Van die eenheidsworsten zijn er al genoeg. Hier draait alles om beleving. En de werkplaats is daar cruciaal in.”
Evert Lans heeft zich in Boxtel gespecialiseerd in e-bikes, om precies te zijn in de niet-alledaagse, high-end merken: Santos, Stromer en Riese & Müller. Alles draait om de verkoop daarvan. En om de aftersales. De verkoop qua aanvullende accessoires is nihil, de hoeveelheid reparaties eveneens bescheiden. Zeker als je de inkomsten uit de werkplaats afzet tegen de fietsverkoopresultaten valt het marginale omzetbelang op. En tóch is de werkplaats dé spil binnen het gehele winkelconcept. Daaraan zijn specifieke keuzes voorafgegaan.
Winkel annex werkplaats
Naar schatting 40 procent van het oppervlak van de winkel wordt benut voor een werkplaats en de stalling van verkochte modellen en reparatiefietsen. Evert en zijn collega’s Patrick en Max staan in de werkplaats, maar verkopen ook. “Ik wil geen pure fietsverkopers of monteurs. Hier kan iedereen iedereen vervangen. Komt er een klant binnen, dan laat je het werk in de werkplaats vallen, knoop je een gesprek aan leid je ze als professional langs het mooiste van het mooiste spul. We nemen uitgebreid de tijd voor de klant.”
Schoenenwinkel als inspiratie
Evert Lans werkte als tiener in een fietsenzaak. Van de toenmalige ondernemer kreeg hij te horen: ‘De werkplaats is ons visitekaartje en moet er netjes en professioneel uitzien!’ “Dat heb ik altijd onthouden.” Later kwam hij bij een schoenenwinkel waar de medewerkers met een schort om liepen en machines in het zich stonden. “Het oogde heel authentiek. Ik dacht: hier repareren ze schoenen en doen ze ook aan een stukje verkoop. Gaandeweg besefte ik: dit is allemaal beleving, dit zijn allemaal verkopers. Maar de authenticiteit sprak me aan, het gaf me vertrouwen, ik was er gevoelig voor. En door dat vertrouwen komen mensen terug.” Lans kopieerde het concept min of meer. “We dragen allemaal een lederen schort. En we voeren het werk met handschoenen aan uit. Er loopt hier niemand met smerige handen rond”, zegt Lans. “Er zijn altijd wel reparaties en onderhoudswerkzaamheden te verrichten, dus mensen zien dat het altijd druk is. De zaak leeft.”
Allround werkplekken
De werkplaats bestaat uit drie werkplekken. Elke plek is ruim voorzien van gereedschappen. Ook hebben alle drie een eigen computer, geplaatst op een arm. De afzonderlijke (verplaatsbare) meubels staan strak tegen elkaar, in een rij en met daar bovenop een houten werkblad. Het meubilair is bewust laag, zodat het contact met voorbijgangers optimaal is. Tussen de meubels en de raampartij zit nog een etalage met een podium met high-end e-bikes.
De gereedschappen per werkplek zijn voor circa 95 procent gelijk. Ook zijn deze op dezelfde manier ingedeeld in de inlays van de lades. “In de eerste plaats zorgt dit voor orde en netheid. Ieder gereedschap heeft zijn eigen plek en kan gemakkelijk gevonden en opgeruimd worden. Met een standaard inrichting kunnen we bovendien snel van werkplek veranderen. In principe zijn dus het flexplekken.”
Mooi belangrijker dan efficiënt
De werkplaats heeft vanwege de ramen aan twee zijden geen mogelijkheden om wandborden met gereedschappen te bevestigen. Laat staan dat er ruimte is voor spare parts die voor het grijpen liggen. “Ik ben weleens in werkplaatsen geweest waar buitenbanden boven de bank hingen en de remkabels in een aparte stelling lagen. Erg efficiënt, maar niet zo mooi. Hier doen we het anders, hier halen we de onderdelen uit de stellingen in de winkel. En we hebben een klein magazijn achter. Wij lopen dus best veel. Maar dat past ook bij het concept. Wij zijn geen monteurs, wij zijn geen verkopers, wij zijn gewoon graag met onze klanten bezig en leveren service.”
Omzet komt niet uit de werkplaats
Omwille van die service is de werkplaats vrijwel helemaal open. “Dat maakt de efficiëntie ontzettend laag. Heb je net een fiets in de takels hangen; komt er een klant binnen die vraagt om de remmen na te kijken. We helpen hem, want we zijn er voor onze klanten. Kijk, 100 procent efficiënt wordt een werkplaats nooit. Veel zaken die de werkplaats afgescheiden hebben en alles geoptimaliseerd hebben, zijn misschien voor 70 procent efficiënt en facturabel. Wij komen nog niet aan de helft, schat ik in. Maar dat valt te verantwoorden, want 90 procent van onze omzet komt uit de verkoop van e-bikes.”
Meer werkplaats(inspiratie)? Kijk dan op Tweewieler.nl