KwikFit is in de e-bikes gestapt. In de vestigingen in Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Amsterdam worden naast auto’s inmiddels ook e-bikes geserviced. De ambities zijn groot: een landelijk dekkend netwerk en ook een internationale uitrol van het concept. Moeten tweewielerspecialisten zich zorgen maken? Nee!, benadrukt directeur e-mobility Pieter Bikker. Hij vertelt over de plannen.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: waarom zijn jullie gestart met e-bike onderhoud zoals hier in Amsterdam?
“Een aantal jaren geleden zagen we dat de autoservicemarkt sterk zou veranderen door de snelle opkomst van de elektrische auto (afgekort EV, red.). Wanneer je de verkopen naar de toekomst doortrekt zie je dat in 2030 al 35 procent van alle auto’s elektrisch is. Wetende dat een EV 30 tot 40 procent minder onderhoud nodig heeft dan een brandstofauto, kun je concluderen dat onze markt een stuk kleiner gaat worden. Omdat er in de markt geen partijen zullen zijn die zeggen ‘nou, dan stop ik maar met het onderhouden van auto’s’ zal de concurrentie steviger worden.”
Omdat er weinig data zijn over fietsonderhoud, maar KwikFit toch inzicht wilde krijgen in de bestedingen door consumenten, deed het bedrijf zelf onderzoek. Pieter Bikker: “we hebben onze klanten maar ook andere fietsers gevraagd hoeveel geld ze de laatste keer hebben uitgegeven aan fietsonderhoud. Ook hebben we onderzocht wat er rond de verschillende vestigingen aan fietsenmakers zitten. Dat zijn er veel. Dan kun je concluderen dat je veel concurrentie hebt, maar dit ook interpreteren als; er is veel vraag naar fietsonderhoud.”
Dan wordt het er niet gezelliger op in de markt…
“Klopt, zeker niet in de steden waar we sterk vertegenwoordigd zijn en waar in 2030 emissievrije zones komen. De vestigingen die daar zitten – zeven stuks alleen al in Amsterdam – zullen 65 procent van hun klanten – mensen met een benzine- of dieselauto – niet meer kunnen bedienen. Die kunnen door de emissievrije zones niet meer bij de garage komen… Dat wetende zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden om onze omzet op peil te houden door onze diensten uit te breiden. Daarvoor hebben we een virtueel kijkje genomen in het Amsterdam van 2030. Op straat zien we dan uitsluitend EV’s en daarnaast veel fietsen en héél veel last mile-oplossingen: lichte elektrische voertuigen, cargobikes, e-bikes, e-scooters.”
Dan is één en één snel drie: jullie zitten in de binnensteden, servicen al EV’s, dus waarom geen e-bikes en andere elektrische twee- en driewielers onderhouden?
“Klopt. Als we e-bike techniek toevoegen aan de kennis die we al hebben op het gebied van EV’s kunnen we feitelijk alle voertuigen die zijn gebaseerd op fietstechniek óf op voertuigtechniek servicen. Dat is de basisgedachte. Daarmee wachten we niet tot 2030. De komende jaren groeit de e-cargomarkt al explosief. Daarmee stijgt ook de vraag naar onderhoud hard. Door in de binnensteden nú te schakelen zijn we voorloper in plaats van volger.”
Je kunt ook redeneren: schoenmaker blijf bij je leest, verplaats vestigingen van het centrum naar de rand van de stad.
“Dat is een optie, maar dan laten we allereerst een enorme servicebehoefte liggen als het gaat om elektrisch vervoer. Met onze vestigingen zitten wij - in het centrum van de milieuzone - op de perfecte plek om in die behoefte te voorzien. Daarnaast loop je bij een verplaatsing weg voor de feitelijke uitdaging. Want uiteindelijk wordt alle vervoer elektrisch en zullen ook vestigingen buiten de stadscentra uitsluitend EV’s gaan onderhouden en hun omzet zien wegzakken.”
Net als bij het auto-onderhoud wil KwikFit transparant zijn. Een fiets die binnenkomt voor een reparatie wordt aan de hand van een checklist nagelopen. Vervolgens hoort de klant wat de kosten zijn. Valt de reparatie tegen, dan zijn de meerkosten altijd voor KwikFit.
In ons land zijn nu vier KwikFit-vestigingen uitgebreid met e-bike service. Doel is een landelijk dekkend netwerk. Nederland geldt binnen de organisatie als een pilotproject. Wanneer het concept succesvol is, wordt het internationaal uitgerold.
Dan heb je landelijk vier fraaie e-bike servicepunten. Hoe kom je aan klanten?
“Nou, we hebben autoklanten. En die hebben gemiddeld per gezin 3,5 fietsen. We hebben de klanten gevraagd of ze het gek zouden vinden als KwikFit fietsen zou gaan servicen. Klanten vonden dat allesbehalve gek, handig zelfs. Vervolgens hebben we via onze bestaande communicatiekanalen en een social media-campagne klanten en buurtbewoners geïnformeerd over onze start.”
En de zakelijke markt?
“Belangrijk! Een kwart van onze auto-omzet komt van zakelijke klanten: leasemaatschappijen, verzekeraars en verhuurders. Die hebben we ook benaderd en op onze nieuwe dienst gewezen. Voor hen is KwikFit bijzonder interessant. Wij bieden hen met onze 165 vestigingen een compleet netwerk. Alles wat we gewend zijn in de zakelijke automarkt kunnen we ook toepassen bij elektrische fietsen, cargobikes en LEV’s. Je ziet in deze markten dat iedereen aan het snuffelen is: welke oplossingen kunnen we bieden voor stedelijke gebieden? Aanbieders zijn volop bezig met concepten. Maar uiteindelijk heeft iedereen behoefte aan een landelijk dekkend servicenetwerk. En dat gaan wij bieden.”
KwikFit koos voor een shop-in-shop concept: het fietsonderhoud moet altijd gescheiden zijn van het onderhoud van (elektrische) auto’s, nooit een apart hoekje in het autodeel van de garage. Alle e-bike servicepunten tellen zo’n 25 vierkante meter, zijn in de blauwe huiskleur uitgevoerd, hebben een wachtruimte en tellen twee of drie werkplekken. Pieter Bikker: “Snel service verlenen, dat is waar KwikFit voor staat. Standaard onderhoud en kleine reparaties zijn binnen een uur klaar, storingen of groter onderhoud aan het eind van de dag.”
Wat gaan fietsenmakers van jullie plannen vinden?
“Eerlijk gezegd denk ik niet dat we elkaar zoveel gaan bijten. Het gros van de tweewielerwinkels heeft de focus op verkoop. Verkopen gaan wij niet doen, dat is onze business niet. We zijn een keten puur gericht op onderhoud en niet op verkoop. En dat heb je in de fietsenbranche vrijwel nog niet, maar gaat absoluut komen. En sowieso; als je ziet welke groei de fietsverkopen gaan doormaken, wordt de koek nog veel groter dan ze nu is. Veel fietsenmakers kunnen het werk nu al niet aan… En dan is daar nog het groeiende online aanbod. In de servicebehoefte van die fietsen kunnen wij natuurlijk perfect voorzien.
Een behoefte waar wij sowieso beter in kunnen voorzien is het onderhoud van cargobikes. Veel fietsenmakers hebben de ruimte niet in hun stadswinkel met werkplaats. Die ruimte hebben wij hier volop, net als alle mogelijkheden om deze fietsen te takelen of te heffen. We zijn voorbereid op alle soorten elektrische voertuigen met 2, 3 of 4 wielen die er zijn of gaan komen.”
Over KwikFit
KwikFit werd in 1971 in het Schotse Edinburgh opgericht door Tom Farmer. Hij was in de VS geweest, fastfoodrestaurants gezien en de link gelegd met de auto. Klantgericht, snel, transparant en met een goede prijs-kwaliteitverhouding auto’s servicen was zijn idee. Het idee sloeg aan, KwikFit groeide in de jaren daarna als kool. Het bedrijf onderhoudt auto’s van zowel particulieren als zakelijke klanten. Auto’s van particulieren zijn meestal tussen de 4 en 15 jaar oud. Werkzaamheden die voor zakelijke klanten zoals leasebedrijven, verzekeraars en verhuurders worden gedaan zijn onder andere banden wisselen, trekhaakmontage en ruitvervanging.