Hoe krijg ik deze beschadigde inbus eruit?

De klant heeft zelf geprobeerd de inbus uit de crank te draaien. Maar heeft hem daarbij compleet vernacheld. Nu mag jij het oplossen. Maar hoe?

Wanneer de kop van een bout is afgebroken of een zeskant of inbus totaal is beschadigd, biedt de linkse tap uitkomst. Ze zijn er in verschillende maten en uitvoeringen en worden vaak als set aangeboden. Voor reparaties aan fietsen is een set waarmee je M4 tot en met M10 aan kunt voldoende.

Linkse tap

Met de linkse tap gaat het gegarandeerd lukken om de inbus uit de crank te krijgen. In dit geval werkt de tap met korte stift het beste.

Bij een tap denk je in eerste instantie aan het gereedschap waarmee je schroefdraad snijdt. Een linkse tap snijdt echter geen schroefdraad, maar zet zich door de tapse vorm en vertanding volledig vast in een cilindervorm. Doordat de tap linksom draait, zet ze zich per rotatie vaster en vaster in het materiaal. Linkse tappen zijn daardoor prima geschikt om beschadigde (inbus)bouten en schroeven met rechtse draad te demonteren.

Linkse tap

De linkse tap vreet zich vast in het materiaal van de bout, waarna je deze er simpel uit kunt draaien.                                                      

Belangrijk om te weten is, dat door het indraaien van de linkse tap het boutmateriaal uitzet. Valt de kop van de inbusbout volledig in de boring van het onderdeel, controleer dan goed of met het vastzetten van de linkse tap de inbuskop niet teveel uitzet, vastloopt in de boring en het onderdeel beschadigd. Linkse tappen van een goede kwaliteit hebben een fijn profiel wat zich vlot zal vastzetten. Daardoor heb je snel grip, zonder dat je heel diep in het boutmateriaal hoeft te komen.

Linkse tap

Gefixed dankzij de linkse tap!

Afgebroken kop: boren maar

Wanneer een boutkop afbreekt of de boutkop écht geen grip meer biedt, dan verschijnt de linkse tap met lange stift ten tonele. Boor eerst een gat in de bout. Vaak is dit boren het lastigste deel van de klus. Het materiaal van hoogwaardige bouten laat zich namelijk lastig verspanen. Het gebruik van een echte HSS-boor, het juiste toerental en eventueel wat snijolie zijn dan cruciaal. Voor het bepalen van de juiste boordiameter leveren de meeste fabrikanten van linkse tappen er per maat de boordiameter bij.

Meer werkplaats(inspiratie)? Kijk dan op Tweewieler.nl