'Juist als alles goed gaat, moet je ervoor zorgen dat dat zo blijft'
In 2021 stapte Leo Lekkerkerker over van de autobranche naar de fietsbranche. Samen met het team van Groeneveld Fietsen doet hij er alles aan om het klanten zoveel mogelijk naar de zin te maken. OOMT helpt erbij dat alles ook achter de schermen op rolletjes loopt.
Hoe ben je bij Groeneveld Fietsen terechtgekomen?
“Hiervoor heb ik 40 jaar lang in de autobranche gewerkt. In 2020 nam mijn werkgever Amega Groep, bekend van de Ames autobedrijven, dit tweewielerbedrijf over. In 2021 ben ik gevraagd of ik de overstap naar de fietsbranche wilde maken. Dat zag ik wel zitten. Groeneveld Fietsen is een oud familiebedrijf met een goede naam in de regio. Toen ik hier voor de eerste keer binnenstapte, voelde ik dat het goed zat. De sfeer en het team gaven mij een positief gevoel. Nu ik hier langere tijd werk, is dat gevoel alleen maar beter geworden.”
Welke dingen vallen jou op als je de fietsbranche met de autobranche vergelijkt?
“In de autobranche zijn de bedrijfsprocessen en de werkprocessen over het algemeen wat strakker geregeld dan in de fietsbranche. Software en ict spelen een grote rol in het dagelijkse werk. In de fietsbranche merken we wel dat deze professionaliseringsslag volop aan de gang is. Daar maken we zelf ook werk van. In een autobedrijf is er een duidelijke scheiding tussen sales en aftersales. In de fietsbranche gaat het er informeler aan toe. Hier is het heel normaal dat iemand uit de werkplaats een klant helpt en een fiets verkoopt. Als het druk is in de werkplaats, dan springt iemand uit de winkel bij in de werkplaats. Dat maakt het werk afwisselend. Je bent betrokken bij wat collega’s doen.”
‘Het is fijn als iemand van buitenaf in het bedrijf meekijkt’
Wat is er sinds de overname veranderd?
“We zijn begonnen met een grote verbouwing. We hebben de showroom en de werkplaats helemaal opnieuw ingedeeld en ingericht. In de winkel ligt de nadruk op klantbeleving. De fietsen en accessoires staan mooi uitgestald. In de werkplaats maken we optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. We zitten op een toplocatie. We willen hier niet weg. Maar de ruimte is beperkt. Dus kijken we hoe we zo slim en efficiënt mogelijk kunnen werken.”
Hoe zijn jullie in contact gekomen met OOMT?
Ik kende OOMT vanuit de autowereld; daar werkte ik regelmatig met hun coaches en adviseurs samen. Er was geen directe aanleiding om OOMT hier in het bedrijf uit te nodigen – we zijn druk, de sfeer is goed en iedereen werkt goed samen – maar het kan nooit kwaad om iemand van buitenaf mee te laten kijken. Je steekt er altijd wat van op.”
De tip van Leo Lekkerkerker: “Betrek je mensen bij je bedrijf”
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers prettig samenwerken en hoe vergroot je de betrokkenheid bij het werk en het bedrijf? Leo Lekkerkerker betrekt zijn team intensief bij de bedrijfsvoering.
“We werken hier met een klein team van zes mensen. We evalueren wekelijks hoe het gaat. Ik deel alle cijfers en kengetallen met het team. Hoeveel nieuwe en gebruikte fietsen we de voorgaande week hebben verkocht, hoeveel werkplaatsomzet we hebben gedaan en hoe we ervoor staan met de klanttevredenheid. Als het druk is, en we werken hard, dan ziet iedereen dat de volgende week meteen terug in de resultaten. Ik merk dat dat enorm motiveert. Het geeft iedereen een goed gevoel als we onze doelen bereiken.” Duidelijke doelen stellen, regelmatig evalueren en regelmatig overleggen geeft structuur en ritme aan het werk, vervolgt Lekkerkerker. “We organiseren een keer per maand een algemeen werkoverleg. Na werktijd eten we samen een hapje en bespreken we hoe alles loopt. Met elkaar praten en naar elkaar luisteren vergroot de verbondenheid. Verbondenheid is de basis voor werkplezier en een goede werksfeer. Het mooie is: dat kost niets meer dan een beetje tijd. En het levert heel veel op.”
Wat hebben jullie samen met OOMT gedaan?
“Als eerste heb ik adviseur werkgeverschap Henk Korporaal uitgenodigd. Gewoon om een keer bij te praten. We hechten veel waarde aan klantbeleving, klanttevredenheid en gastheerschap. Henk adviseerde ons om de OOMT GastvrijheidsCheck te doen. Dat bestaat uit een websitescan, een mystery guest-bezoek en een evaluatie met het team. Aansluitend hebben we samen met Paul Wagenaar van OOMT de workshop ‘Door de ogen van de klant’ gedaan.”
Wat kwam er uit de GastvrijheidsCheck?
“De resultaten van de GastvrijheidsCheck waren positief. We kregen op alle punten een goede beoordeling. Het was mooi om te zien dat we op de goede weg zitten. Ook voor het team was dat een enorme opsteker. Alle tijd en moeite die we in gastheerschap en klantcontact steken, leveren echt iets op.”
‘Een goede sfeer helpt om beter om te gaan met een hoge werkdruk’
Het klinkt alsof jullie alles goed op de rit hebben. Wat hebben jullie van de workshop opgestoken?
“Zelfs als je veel dingen goed doet, zijn er altijd dingen die beter kunnen. De workshop was erg leerzaam. Als je klanten de juiste vragen stelt, kan je betere service verlenen en meer verkopen. Tijdens de workshop hebben we als team samen met de trainer gespard. Wat doen we goed, wat kunnen we beter doen, hoe kunnen we slimmer en leuker werken? Daar kwamen toch weer nieuwe ideeën uit waar we in de praktijk wat aan hebben. OOMT is een fijne club met fijne mensen. Ze zijn betrokken bij wat we doen en ze helpen ons om beter en prettiger samen te werken.”
Veel fietsbedrijven hebben te maken met een hoge werkdruk. Hoe gaan jullie daar mee om?
“De fietsbranche was altijd een seizoensbranche met pieken en dalen. Tegenwoordig is het alle seizoenen druk. Logisch, want als de nieuwverkoop door het dak gaat, dan komen er meer fietsen in de werkplaats. Het is positief dat we veel werk hebben. Maar soms loopt de werkdruk erg hoog op. Ik vind het belangrijk om met het team te delen hoe we het als bedrijf doen. De successen die je samen behaalt, moet je samen vieren. Als we onze doelen hebben gehaald, dan trakteer ik. Als het druk is, dan werken we samen door totdat het werk af is. Dat soort details versterken het teamgevoel. Klanten voelen dat ook. Als de sfeer in het team goed is, dan is de sfeer in het bedrijf goed. Het is de basis voor klanttevredenheid en een gezond rendement.”
Vinger aan de pols voor gastheerschap
De OOMT GastvrijheidsCheck is een gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven, die werkgevers en medewerkers snel en eerlijk inzicht geeft in de klantbeleving van het bedrijf – in de showroom, de werkplaats en online. Wil je weten hoe jouw bedrijf er voor staat als het om gastvrijheid gaat? Ga naar www.oomt.nl/gastvrijheidscheck.