waterstofsysteem

Waterstoftechnologie in ACCUFORMAAT

De Zweedse firma myFC heeft een revolutionair waterstofsysteem ontwikkeld dat past op de plek van een intube-accu. Het systeem heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van een grote – nog onbekende – Japanse onderdelenfabrikant.

myFC is gespecialiseerd in de ontwikkeling van micro brandstofcellen; uiterst compacte systemen waarmee waterstof kan worden omgezet in stroom. Het bedrijf ontwikkelt dergelijke systemen voor verschillende toepassingen. Eén van de nieuwste vindingen is een waterstofsysteem voor elektrische fietsen. Kenmerkend is dat het systeem het formaat heeft van een intube accu en derhalve zo in de uitsparing in de onderbuis van een fietsframe past. 

Voordelen brandstofcel boven een accupakket

Vergeleken met een accupakket is een brandstofcel een stuk lichter. Voordeel daarvan is dat de fiets minder zwaar wordt. Andere plussen zijn het grotere rijbereik doordat de batterij constant opgeladen blijft en het feit dat de waterstoftank binnen een paar minuten is opgeladen of vervangen door een vol exemplaar. Verder gaat een brandstofcel aanmerkelijk langer mee dan een accu.

Waterstofsysteem

Het waterstofsysteem dat myFC ontwikkelde kan volledig in de uitsparing in een frame worden weggewerkt. Het systeem bestaat uit een waterstoftank, een brandstofcel en een accupakket. De waterstoftank is uitneembaar, een lege tank kan heel simpel worden verwisseld voor een volle. De waterstoftank ligt ingebed in een reeks stripvormige, gepatenteerde Lamina-brandstofcellen. Deze cellen zetten waterstof en zuurstof om in elektriciteit. De cellen zijn elk 20 cm lang en 2,5 cm breed en leveren elk 10 Watt nominaal vermogen, dat wordt afgegeven aan de 10 lithium-batterijen die zich in het verlengde van de waterstoftank bevinden. Tussen de waterstoftank en de batterijen zit het energie management systeem.

Samenwerking met Japanse onderdelenfabrikant

Het innovatieve brandstofsysteem dat myFC ontwikkelde, bleef niet onopgemerkt in de tweewielerbranche. myFC heeft – zo vertelt directeur Glantz - een samenwerkingsovereenkomst getekend met “een Japanse fabrikant van fietssystemen die de markt domineert. Ze onderzoeken de mogelijkheid om microbrandstofceltechnologie te gebruiken om het rijbereik uit te breiden, de gebruiksduur te verlengen en het gewicht van e-bikes te verminderen.” De samenwerkingsovereenkomst omvat de ontwikkeling van een concept en zal naar verwachting tot eind dit jaar zal duren.

Wie is de Japanse partner?

myFC wil niet vertellen wie de Japanse fabrikant is. Dat ze wel over de samenwerking communiceert, komt doordat myFC sinds 2014 is genoteerd aan de Nasdaq First North Growth Market en daarom verplicht is om de informatie over een dergelijke samenwerking te publiceren op grond van de EU-verordening marktmisbruik. 
In Zweedse media wordt gesuggereerd dat de partner Shimano is. Onze zustertitel Bike Europe legde deze vraag voor aan de Japanse fabrikant, waarop een woordvoerder antwoord: “We zijn voortdurend bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten. We geven echter geen commentaar op speculaties over producten, of ze nu in ontwikkeling zijn of niet.” 
Naast Shimano zou Yamaha ook een andere potentiële partner kunnen zijn. Desgevraagd verklaarde Yamaha Motor Europe President Eric de Seynes aan Bike Europe dat hij “nog nooit heeft gehoord van een samenwerkingsovereenkomst tussen Yamaha en myFC.”

In de tweewielerbranche wordt volop geëxperimenteerd met waterstofsystemen. Lees alles over waterstof op Tweewieler.nl