Retailer is voor Urban Arrow onmisbaar

In het snelgroeiende speelveld van de elektrische bakfiets groeide het 10 jaar jonge Urban Arrow uit tot een vaste waarde. Mede-oprichter Jorrit Kreek: “Onze markt gaat de komende jaren wereldwijd nog explosiever groeien. Om die groei te realiseren is de retailer voor ons een onmisbare partner.”

Urban Arrow

Henning Thomas is dealer van het eerste uur van Urban Arrow. "Ik had in 2010 een fietsenzaak in Bussum, toen Jorrit Kreek langs kwam met het prototype van de eerste Urban Arrow bakfiets. Of ik hem eens wilde proberen. Nou, ik was direct enthousiast en besloot het merk te gaan verkopen." Daarop vroeg Kreek hem om samen in Duitsland op pad te gaan en retailers te werven. Enkele jaren later was Henning Thomas zo vervlochten met Urban Arrow dat hij met zijn fietsenwinkel stopte en voor de bakfietsenfabrikant ging werken. Anno 2022 vervult hij binnen de organisatie de rol van Director Business to Dealers.

Al meer dan 700 dealers

Henning Thomas beschrijft de ontwikkeling van het bedrijf: "In de tien jaar dat we bestaan ontwikkelde Urban Arrow zich van een bedrijf van gewoon beginnen en geloven in je product tot een toonaangevende onderneming met wereldwijd meer dan 700 dealers." 
Zonder deze dealers had Urban Arrow volgens Thomas niet gestaan waar het bedrijf nu staat. "Zij hebben er mede voor gezorgd dat de cargobike in tien jaar tijd is getransformeerd van een Nederlandse niche naar een internationaal gewild product. Urban Arrow is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De bakfiets is mondiaal een vast onderdeel geworden van het assortiment van de betere fietsspecialisten."
 

Jorrit Kreek ziet dat zakelijke klanten een bijzonder interessante doelgroep kunnen zijn voor de tweewielervakhandel. “Ondernemers in stedelijke gebieden moeten nu bepalen voor welk soort vervoer ze kiezen. Want een leasecontract voor een bestelbus sluit je vaak af voor vijf jaar. En het is zo 2025.” Kreek verwacht dat de fietsvakhandel een deel van de functie van autodealers zal overnemen. “Maar aan de andere kant zie je nu ook dat autodealers steeds meer richting de tweewielerbranche groeien.”

Jorrit Kreek

Verkoop bakfietsen vertienvoudigd

Kreek vervolgt: “Het plafond in de verkoop van cargobikes is nog lang niet bereikt. Als je kijkt naar het aantal cargobikes dat nu in Nederland rondrijdt, dan zie ik dat dat aantal over tien jaar vertienvoudigd is. Die groei komt enerzijds omdat in steeds meer steden busjes geweerd gaan worden en anderzijds omdat bedrijven de cargobike gaan ontdekken als oplossing van hun logistieke probleem.”
 

Tweewieler Café: bakfiets wordt alternatief voor het witte busje

De bakfiets is populairder dan ooit. En aan die populariteit komt nog lang geen eind, zo voorspelt directeur Frank Oudegeest van het 10 jaar jonge Urban Arrow. Tijdens het Tweewieler Café vertelde Oudegeest hoe zijn bedrijf de verwachte groei in goede banen gaat leiden. Kijk hier het interview terug.

Urban Arrow bakfiets

Schaarste in onderdelen

Groei is mooi, maar hoe gaat Urban Arrow om met de huidige schaarste in materialen en onderdelen? Jorrit Kreek: “Door corona steeg wereldwijd de vraag naar fietsen, maar zeker ook naar cargobikes. Mensen ging meer met hun kinderen op pad en de zakelijke markt groeide enorm doordat er meer thuisbezorgd werd. Ook was er meer nadruk op een groene oplossing voor de ‘last mile’. De wereldwijde groei levert voor iedereen in de branche problemen op in de supply chain. Wij hadden gelukkig ruim ingekocht, omdat we al een behoorlijke groei hadden voorzien. Daardoor konden wij lange tijd nog goed leveren en zijn de leveringsperikelen voor ons eigenlijk pas van de laatste maanden.”

Urban Arrow showroom

Van pionier naar wereldbedrijf

Hoe is het voor Jorrit Kreek om nu een wereldbedrijf te runnen? Vond hij de beginfase niet veel leuker? Kreek vertelt met een glimlach: “Elke fase heeft zo zijn eigen uitdagingen. Maar ik vind het wel fantastisch dat we dit gerealiseerd hebben, dat we met onze elektrische bakfietsen écht iets teweeg hebben gebracht. Als ik nu in het weekend een fietstocht maak van Amsterdam naar Bloemendaal aan Zee, dan zie ik heel veel blije mensen op een Urban Arrow met hun kinderen voorin de bak. Dat vind ik supergaaf. Die mensen waren anders met de auto gegaan.”
De verandering in mobiliteit – van de auto naar de (bak)fiets – ziet Kreek wereldwijd ook gebeuren: “In Nederland zijn we zo ongeveer op de fiets geboren en de infrastructuur is hier op fietsen ingesteld. Duitsland gaat ook die kant op, België is er klaar voor en ook in Frankrijk en Amerika raakt men enthousiast. En dan heb ik het niet alleen over cargobikes, maar ook over gewone fietsen. Wereldwijd kun je in steeds meer steden heel goed fietsen. Daarbij is de komst van elektrische fietsen natuurlijk wel de uitkomst, die maken het allemaal veel gemakkelijker. Zeker in het buitenland waar grotere afstanden afgelegd moeten worden en waar meer hoogteverschillen zijn.”

urban arrow-assemblage

Fietsretailer onmisbare partner

Bij de opmars die de bakfiets gaat maken is de fietsretailer een onmisbare partner voor zowel Urban Arrow als de bakfietsenkopers. Jorrit Kreek: “Ik denk dat de hele tweewielerbranche een supermooie toekomst tegemoet gaat. En voor fietsenwinkels voorzie ik een gouden toekomst. De fiets is een ingewikkeld product geworden, die moet via winkels verkocht worden. Het is een soort computer, reparaties moet je door een specialist laten doen.”

Dealer moet goed voorbereid de zakelijke markt op

De zakelijke markt bedienen is wel wat anders dan de particuliere handel. Jorrit Kreek ziet dat de zakelijke markt voor veel dealers nog een beetje een zoektocht is. “Retailers krijgen te maken met een nieuw type klant. Voor die klant is de cargobike essentieel voor de bedrijfsvoering. Die moet je eigenlijk 24 uur per dag service kunnen verlenen. Bovendien vergt de verkoop aan een zakelijke klant meer tijd: een consument kan in theorie binnen twee uur weer buiten staan, bij een zakelijke klant kan dat verkoopproces wel twee weken of twee maanden in beslag nemen. Daarbij praat je over andere beslisprocessen. Ook spelen andere overwegingen mee, zoals leasen en dergelijke. Dat vergt van de dealer een ander soort benadering en misschien wel een ander type collega om deze klant te bedienen. Maar het is wel een super interessante markt. Je kunt bijvoorbeeld vaak een service-onderhoudscontract afsluiten. Voorwaarde is wel dat je er op ingericht bent. Je moet bijvoorbeeld een busje hebben waarmee je naar de klant gaat en wellicht moet je extra servicemensen aannemen. Gelukkig zie ik steeds meer dealers die dit goed oppakken en kansen zien.”