Pizzakoerier

Meer pizza-omzet dankzij veilige ACCU-OPSLAG

Het aantal bezorgdiensten met elektrische cargobikes schiet pijlsnel omhoog. Cruciaal voor deze bedrijven is een solide fietsvloot in combinatie met een goed opslag- en laadbeleid voor accu’s. Nationale-Nederlanden is recentelijk een pilot gestart in samenwerking met een bekende pizzaketen. De resultaten zijn opvallend.

De wegen van Nationale-Nederlanden en die van het pizzabedrijf kruisten elkaar vorig jaar, nadat vier vestigingen van de keten waren getroffen door brand. Boosdoener in alle gevallen: een ontbrande lithium ion-accu van een elektrische bezorgfiets. Risicodeskundige Bart van de Broek van Nationale-Nederlanden: “We kunnen zo’n horecabedrijf wel verzekeren, maar belangrijk is dan dat we de risico’s zo veel mogelijk beperken. Als verzekeraar zijn we een eisende partij. Zo houden we de risico’s ook in de toekomst verzekerbaar.”

Stap 1: accu-check

Bij de pilot zijn tien filialen betrokken. “Bij de start hebben we gezegd: laten we bij de bron beginnen. We hebben een bedrijf dat gespecialiseerd is in het repareren van accu’s in de arm genomen. Puur voor een check van de gebruikte accu’s, een soort APK. Die is er nu nog niet voor lithium ion-accu’s, maar die zouden we wel heel graag willen. Dan kun je zo’n APK meenemen in je pakket aan eisen voor bijvoorbeeld bezorghoreca en ook fietsverhuurbedrijven”, legt Van den Broek uit.
“We hebben drie dingen laten keuren. Allereerst de algemene, fysieke staat van het elektrisch systeem en de accu. Zitten er butsen en scheuren in? Zijn de connectoren nog heel? Zijn ze roestvrij? Daarna hebben we de accu’s laten testen, ze zijn gemeten op basis van interne weerstand. Dat zegt dan iets over: wanneer gaat die branden? Ten derde hebben we de capaciteit gemeten. Hoe goed is hij nog, wat kun je er nog mee voor je bedrijfsproces?” Bij de controle werd 70 procent van de accu’s afgekeurd. “Daar schrok ik behoorlijk van, er zitten gewoon potentiële risicogevallen tussen”, zegt de risicodeskundige, die de pilot gebruikt om beleid te maken.

Bart van de Broek

Strenge eisen aan opslagkast

Hierna heeft Nationale-Nederlanden een geschikt, veilig opslagsysteem in de tien vestigingen laten plaatsen. Die kast voldoet aan de strenge richtlijn die de verzekeraar zelf heeft opgesteld. “Eerlijk, daar was best wat weerstand tegen. De franchisenemers moesten deze kast namelijk zelf bekostigen. Dat gaf natuurlijk een zure nasmaak, want je kunt die paar duizend euro prima voor andere dingen gebruiken. ‘Zo’n dure kast hebben we niet nodig’, hoorden we terug.” 

Resultaat 1: nergens brand

Na een paar maanden heeft Nationale-Nederlanden de eerste resultaten gepresenteerd. En die zijn ronduit positief. Belangrijkste van alles: nergens heeft zich een brand voorgedaan. “Alleen hoor je de ondernemers daar gek genoeg helemaal niet over”, zegt Van de Broek. “Wel stellen de vestigingen dat ze sinds het gebruik van de opslagkast nooit meer accu’s kwijt zijn geraakt. Voorheen slingerden ze door het bedrijf of namen bezorgers ze mee naar huis. In de nieuwe situatie worden ze altijd op een vaste plek gelegd en opgeladen.”

Resultaat 2: altijd volle accu’s

Afgeleide daarvan – het tweede resultaat van de pilot – is dat de accu’s nooit meer leeg zijn aan het begin van de werkdag. Een bezorger staat niet meer voor de verrassing dat hij nog niet kan vertrekken, omdat de e-bike gewoonweg niet gereed is. 

Resultaat 3: minder accu’s nodig

“Ten derde: door deze hele strategie hoef je als bedrijf niet meer gemiddeld twee accu’s per bezorgfiets te hebben, maar in dit geval nog slechts 1,4. Omdat er gewerkt wordt met goede accu’s en er sprake is van een goed laadbeleid, kun je het met veel minder accu’s af.”

Veilige accu-opslag verhoogt de omzet

Van de Broek spreekt over ‘mooie bijvangst’. “Want het gaat natuurlijk primair om de veiligheid. Maar de ondernemers hoor je nu vooral over de betere organisatie en de waarborging van de bedrijfscontinuïteit. Je bent door zo’n opslagkast in feite meer pizza’s aan het verkopen, of in ieder geval doe je dat efficiënter. Een brandblusser kost geld. Maar een opslagkast die je preventief neerzet om het brandschaderisico in te beperken, verdient zich terug doordat je meer gerechten kunt verkopen en bezorgen.” 

Battery-box herbergt 2 of 4 accu’s

Het accu-opslagsysteem dat bij tien bezorgdiensten is geïnstalleerd en waarna zich geen enkele brand heeft voorgedaan, is de Battery-box van Battery Control Europe. De Battery-box is ontwikkeld voor het veilig laden van lithium ion e-bike batterijen. Als bij het laden een accubrand zou ontstaan, dan is de box bestand tegen de explosieve druk die ontstaat. De box houdt controle over het vuur en de hoge temperatuur, voert de giftige rookgassen veilig af en houdt het vuur, met mogelijke rondvliegende cel-deeltjes, in de box.
 

Battery box