Ondernemen

Keuzes maken

“Vlakbij Alkmaar ligt het pittoreske Ursem met 2.935 inwoners. De lokale fietsenmaker was voorheen een van de vele Gazelle-dealers die te vinden zijn in Nederlands dorpjes. Na het bekende heen-en-weergedoe en tegenvallende verkoopaantallen vanwege prijsdruk bij een aantal grote winkels in de buurt, besloot de fietsenmaker zijn zaak om te toveren tot een Flyer center. Daarna haakte een aantal ‘grote’ jongens af en nu is Witte Wielsport voor de regio hét Flyer center; met een zeer brede collectie en vanwege de uitstekende aftersales – geen wekenlange wachttijden – een groeiend aantal tevreden klanten. Het blijkt dus dat veel consumenten liever bij een specialist klant willen zijn dan bij een van-alles-watwinkel.

Kiezen voor één merk
Stefan Bink in Amstelveen heeft zijn mooie en goed renderende tweewielerwinkel aan Trek overgedaan. Hij kon het aanbod van Trek niet afslaan. Dat is een felicitatie waard! Ook Sparta heeft eindelijk een Sparta Store. Eigenlijk zat ik daar al jaren op te wachten. Ik heb de afgelopen jaren ervaren dat Sparta en ook Batavus er in de winkels – figuurlijk – een beetje bij gingen hangen. Met een goede visie kiest Sparta samen met Stoof Tweewielers uit Woerden voor de toekomst. 
Ik kwam afgelopen jaren steeds vaker nieuwe merknamen tegen, waarvan slechts een klein aantal heel goed door dealers en consumenten ontvangen werd. Huyser Fietsen doet het bijvoorbeeld zeer goed. Het is zomaar een echt A-merk geworden met tevreden dealers en consumenten. Er waren ook verschillende, door winkeliergroepjes bedachte, merken die met een flink hoge marge de markt bestormden. Maar vanwege de belabberde aftersales en garantieafhandeling wisten ze vrij snel ontevredenheid te creëren.

Onverkoopbare e-bikes
Ik krijg tegenwoordig wel de indruk dat veel winkeliers enorm rijk zijn. Het komt namelijk geregeld voor dat ze 20 of meer e-bikes van gerenommeerde merken binnenkrijgen en betalen, en daarbij maar vijf bijbehorende accu’s ontvangen. 15 maal ruim 3.000 euro aan onverkoopbare e-bikes lijkt geen bezwaar te zijn. Een van mijn etaleerklanten heeft zelfs – tot zijn grote ongenoegen – liefst 120 stuks, voorlopig onverkoopbare, e-bikes in huis. Nu schijnen Bosch accu’s begin juni uitgeleverd te kunnen worden, maar vliegen je ondertussen de tussentijdse prijsverhogingen van diverse merken je om de oren. Dat lijkt mij toch lastig verkopen…

Personeelsnood lenigen
Ondanks alle tegenslagen van de afgelopen jaren gaat het heel goed met de meeste tweewielerwinkels. Fietsvoordeelshop groeit enorm. Op 4 april werd een vestiging in Rijswijk geopend. Ik vraag mij af of ze nog overwegen om een Fietsvoordeelshop Academy op te zetten. De behoefte en het gebrek aan goed personeel is zeer groot. In dat kader ben ik blij dat veel werkgevers inmiddels de salarissen van medewerkers aan de tegenwoordige tijd hebben aangepast. Er is echter nog wel een behoorlijke inhaalslag te maken, zeker zolang nog regelmatig werknemers voor een paar honderd euro en andere voorwaarden van werkgever veranderen. Pluimen voor de ondernemers die samen met het team zorgen dat de klanten met aanvaardbare reparatie-service-wachttijden tevreden zijn en blijven.

Een mooie zonnige maand toegewenst!”

Ron Haker

Ron Haker

Ron Haker is etaleur in de tweewielerbranche en beschrijft in zijn blogs op Tweewieler.nl hoe hij tegen de tweewielerbranche aankijkt.