Nieuws 

april 2022 

Wanneer zijn leveringsproblemen met Bosch-accu’s verleden tijd? 

E-bikes met Bosch-aandrijving die geleverd worden zonder accu. Het is het gesprek van de dag in de branche. Tweewieler vroeg Bosch naar de oorzaak hiervan en wanneer de leveringsproblemen verleden tijd zijn. 

Bosch investeerde afgelopen jaren naar eigen zeggen veel in haar productie- en logistieke capaciteit. Resultaat daarvan was – zo stelt de Duitse leverancier van aandrijfsystemen – dat ze goed was voorbereid op de snel toenemende vraag naar e-bikes. “De coronapandemie noodzaakte veel van onze leveranciers echter om hun productie te verlagen, maar leidde tegelijkertijd tot een sterk toenemende vraag naar elektronische onderdelen. Doordat niet aan die vraag kon worden voldaan, ontstonden wereldwijde tekorten”, aldus een woordvoeder. Bosch wapende zich aan het begin van de coronacrisis al gericht tegen de verwachte verstoringen en kon daardoor in heel 2020 en tot het derde kwartaal van 2021 consequent producten leveren.

Chipsleveringen stagneren

Door de aanhoudende coronapandemie zagen elektronicafabrikanten in Maleisië zich volgens Bosch genoodzaakt de productie stil te leggen, wat leidde tot verdere tekorten. “Ook ontvingen we van fabrikanten van microprocessors op korte termijn opzeggingen van leveringen. En dan is de gespannen situatie in de wereldwijde toeleveringsketens, in combinatie met de beschikbaarheid van containers en schepen, nog een verdere uitdaging. Al deze zaken hebben impact op de levering van onze systemen, waarbij vooral onze productie van accu’s nu, maar ook de komende maanden nog worden getroffen door tekorten aan elektronische onderdelen. Dit is overigens niet gerelateerd aan een specifiek markt- of fietsmodel.”

Impact van oorlog in Oekraïne

“Een onzekere factor waar we verder mee te maken hebben zijn de gebeurtenissen in Oekraïne en de impact daarvan op de wereldwijde transportlogistiek”, aldus de woordvoerder van Bosch. “We staan echter in nauw contact met onze leveranciers en werken samen continu aan het verbeteren van de bevoorradingssituatie om de impact op fietsfabrikanten, retailers en eindklanten zo minimaal mogelijk te houden.”

Bosch accu


Giant-voorzitter verwacht slepende supply chain-problemen 

Als gevolg van een corona-lockdown zijn vier fabrieken van Giant in China tijdelijk gesloten; in en rond de fabrieken staat het vól met fietsen. Het is volgens Giant Group-voorzitter Bonnie Tu – zo vertelde ze in een interview met Bloomberg – kenmerkend voor de penibele situatie waarin de supply chain verkeert. Ze ziet hier op kort termijn geen verbetering in komen.

In het interview met Bloomberg vertelt Giant-voorzitter Bonnie Tu: "Sommige fietsonderdelen hebben een doorlooptijd van twee jaar. Zelfs de levering van eenvoudige onderdelen kan zes maanden duren. Normaal is de wachttijd één tot twee maanden.” Hoewel er na twee jaar van ongekende marktverstoringen en lockdowns tekenen zijn dat het einde van de aanbodcrisis nadert, zijn de voorraadniveaus nog steeds op een historisch dieptepunt.
De grootste tekorten aan onderdelen spelen bij high-end fietsen. Tu voorspelt dat dit tekort tegen het einde van dit jaar waarschijnlijk afneemt. "Maar sommige componenten, zoals een Shimano-derailleurset, zijn ook in 2023 mogelijk nog steeds schaars.”

Fietsen staan zelfs buiten gestald

Bonnie Tu wijdt uit over de moeilijke situatie die momenteel in de vier Kunshan-fabrieken speelt. “Omdat containers de fabrieken niet kunnen bereiken, kunnen we de nieuw geproduceerde fietsen niet verschepen. De gebouwen staan vol met fietsen en ook alle buitenruimte wordt benut. We krijgen ernstige problemen als het gaat regenen.”

Productie spreiden: nieuwe fabriek in Vietnam

China is nog steeds een belangrijke productiebasis voor Giant; het land is goed voor de helft van de productiecapaciteit van het bedrijf. Maar de afhankelijkheid van China wordt minder met de bouw van een geheel nieuwe, gedeeltelijk gerobotiseerde fabriek in Vietnam. Ook voor Giant heeft de verstoring van de supply chain het belang onderstreept van het diversifiëren van inkoop- en productielocaties.

Giant


AD Fietstest 2022: dealermerken domineren 

Dealermerken doen goede zaken in de AD-fietstest. Bij de elektrische fietsen en de speed pedelecs worden ze in alle categorieën als Best Getest. En daarnaast gooien ze hoge ogen als het gaat om de vermelding Beste Koop. Tweewieler zet de winnaars op een rij.

Bij de AD-fietstest werden begin dit jaar in totaal 60 e-bikes en speed pedelecs getest van 37 merken. De 287 testers gaven 1.147 beoordelingen af. De geteste elektrische fietsen zijn door het AD onderverdeeld in de categorieën stadsfietsen, woon-werkfietsen, speed pedelecs. Vervolgens zijn ze ingedeeld in prijsklassen. De testers letten onder andere op de rijeigenschappen, het comfort, de ondersteuning en de verhouding tussen prijs en kwaliteit. In mei van dit jaar publiceert het AD de test van de elektrische bakfietsen, vouwfietsen, lifestylefietsen, toerfietsen en fatbikes.
Dit zijn de Best Geteste en Beste Koop-winnaars in de verschillende categorieën:

Stadsfietsen tot 2.000 euro
Best Getest: Decatt Iessie, 1.749 euro, cijfer 8,6
Beste Koop: Stella Vicenza Superior MDB, 1.999 euro, cijfer 7,7

Stadsfietsen van 2.000 tot 2.500 euro
Best Getest: Decatt Zoom, 2.499 euro, cijfer 8,2
Beste Koop: Sparta A-Shine Fit, 2.349 euro, cijfer 8,0

Stadsfietsen van 2.500 tot 3.000 euro
Best Getest: Vyber S1 Pro, 2.699 euro, cijfer 8,3
Beste Koop: Stella Livorna Premium MDB FI, 2.899 euro, cijfer 7,8

Stadsfietsen van 3.000 euro en meer
Best Getest: Dutch ID Phantom 65Nm Automatiq, 4.299 euro, cijfer 8,3
Beste Koop: BSP Musa S, 3.199 euro, cijfer 7,6

Woon-werk tot 2.500 euro
Best Getest: BirdBike, 1.999 euro, cijfer 7,7
Beste Koop: Cowboy C4, 2.490 euro, cijfer 7,6

Woon-werk van 2.500 tot 3.500 euro
Best Getest: Gazelle Ultimate C8+ HMB, 3.499 euro, cijfer 8,1
Beste Koop: Freebike Brooklyn, 3.299 euro, cijfer 7,6

Woon-werk van 3.500 euro en meer
Best Getest: Gazelle Ultimate C380 HMB, 3.999 euro, cijfer 8,5
Beste Koop: Stella Morena Premium MDB FI, prijs 3.499 euro, cijfer 7,4

Speed pedelec van 5.000 euro en meer
Best Getest: Stromer ST2, 7.149 euro, cijfer 8,4
Beste Koop: Klever Mobility Y Muse 45, 5.299 euro, cijfer 8,3
 

Gazelle


Fazua komt aandrijfsysteem van nog geen twee kilo 

Fazua heeft haar assortiment uitgebreid met een aandrijfeenheid die de nieuwe maatstaf moet vormen als het gaat om gewicht, integratie en intuïtieve bediening. Het Fazua Ride 60-aandrijfsysteem weegt nog geen 2 kg en komt inclusief accu op 4,26 kg.

Eerder dit jaar verwierf Porsche een minderheidsbelang van 20% in Fazua. "Deze investering maakt dat we ontwikkelingen versneld door kunnen voeren", zei Fazua-CEO Johannes Biechele destijds. Met de introductie van de Ride 60 lijken de eerste vruchten van de samenwerking met Porsche te zijn geplukt.

Canyon en Riese & Müller eerste gebruikers

Het Ride 60 motor-, transmissie- en sensorsysteem weegt slechts 1,96 kg. In combinatie met de accu (een uitneembare accu weegt 2,3 kg, een ingebouwde accu 2,2 kg) heeft het aandrijfsysteem een totaal gewicht van 4,26 kg. Alle componenten zijn compact en kunnen eenvoudig worden geïntegreerd. Canyon en Riese & Müller zullen in de loop van het jaar hun eerste modellen met het nieuwe aandrijfsysteem uitvoeren.

Voor lichtgewicht e-bikes

De fabrikant zegt dat het compacte ontwerp van de Fazua Ride 60 fabrikanten van lichtgewicht (sportieve) e-bikes veel ontwerpvrijheid biedt. "Het aandrijfsysteem kan stijlvol in elk frame worden geïntegreerd, wat een aanzienlijk voordeel is", zegt Matthias Leininger van Fazua. Ondersteuning wordt geboden in de vorm van een koppel van 60 Nm en een maximaal vermogen van 450 W. Volgens de fabrikant zorgt dit in combinatie met de intuïtieve bediening van het systeem voor een soepele ondersteuning. Het systeem wordt bestuurd met behulp van een minimalistische, ergonomische Ring Control op het stuur. Essentiële informatie kan worden bekeken op de geïntegreerde LED-hub in de bovenbuis.

Simpel te verwijderen batterij

De nieuwe Fazua Energy 430-batterij is ontworpen om gemakkelijk uit het frame te kunnen worden verwijderd. “Dit is ook een voorbeeld van hoe kleine details van invloed kunnen zijn op de gebruiksvriendelijkheid van een systeem. Zo zorgt de door ons ontwikkelde rail uit één stuk ervoor dat de accu stevig vastzit, uit het frame schuift en tijdrovende afstelling en irritante geluiden verleden tijd zijn”, vertelt Matthias Leininger. De batterij, met een vermogen van 430 Wh, kan worden opgeladen nadat uit het frame is verwijderd, maar ook worden geladen via de laadconnector direct op de e-bike.
 

Fazua