Ondernemen

Imacar stapt met Hello Vélo ook in de fietsen

E-bikes veroveren de autokathedraal

Het Belgische Imacar vertegenwoordigt de automerken Peugeot, DS Automobiles, Citroën, Opel en Hyundai, maar wil zich profileren als fullservice mobiliteitspartner. Daarom zijn in de flagshipstore in Sint-Niklaas flink wat vierkante meters ingeruimd voor Hello Vélo, een shop-in-shop met e-bikes. Hello Vélo-verantwoordelijke Paul Joncheere: “De plannen om met e-bikes te beginnen leefden al langer bij ons. Door corona zijn ze versneld.”

Tekst Jeroen Rietvelt | Foto’s Peter Roek

Wanneer je de ruime showroom van autobedrijf Imacar in Sint-Niklaas binnenstapt, word je meteen geconfronteerd met elektrische fietsen. Een hoge wand scheidt de e-bikes weliswaar af van de nieuwe auto’s, maar doordat een aantal fietsen net buiten de shop is geplaatst, ontstaat toch een natuurlijke overgang. Deze overgang zorgt ervoor dat klanten sneller het fietsgedeelte binnenlopen en de compacte collectie e-bikes, speed pedelecs, vouwfietsen, cargobikes en aanverwante onderdelen en accessoires ontdekken in de Hello Vélo e-Bike Store. 

Paul Joncheere

Paul Joncheere: “Hello Vélo biedt een nieuw verdienmodel voor autobedrijven, op een duurzame manier en met beperkte distributiekosten.”

Thema’s voor de toekomst

Tijdens de coronaperiode hebben veel mensen al een fiets gekocht, veel omzet is toen al gemaakt. “Toch zien we nog enorme kansen voor e-bikes”, legt Paul Joncheere uit, die binnen Imacar verantwoordelijk is voor Hello Vélo. “Het is een duurzame manier van mobiliteit, goed voor de gezondheid, en elektromobiliteit is sterk groeiend. Dit zijn de thema’s voor de toekomst. Daarbij komt een tweede aspect, namelijk de ‘boom’ van de leasefiets in België.”

Breder gaan in mobiliteit

“De plannen om naast onze auto’s met e-bikes te beginnen leefden al langer”, vertelt Paul Joncheere. “We zijn een automotive retailer die breder gaat in mobiliteit. Door corona hadden we de tijd om hierover na te denken en onze ideeën concreet te maken.” Verbreden is overigens niet nieuw voor Imacar; het bedrijf heeft al een project voor laadpalen en biedt ook deelauto’s aan onder het label Flexigo. “In onze branche moeten de distributiekosten naar beneden. Een autoshowroom is geen kathedraal meer, daar moeten steeds minder auto’s in. We moeten binnen de bestaande kostenstructuur meerdere vormen van mobiliteit aanbieden, zodat dit een one-stop-shop voor de klant wordt. Het uitgangspunt daarbij is dat de klant zich wel in een fietsenwinkel moet voelen.”

 

Werkplaats door Shimano ingericht

De werkplaats is door Shimano ingericht en bevindt zich in een ander pand.”

Niet sleutelen tussen de auto’s

Paul Joncheere benadrukt dat Hello Vélo moet worden gezien als fietsvakhandel. “Waarbij we shop en werkplaats liefst geïntegreerd willen hebben. In Sint-Niklaas is dat vanwege de beschikbare ruimte niet gelukt en bevindt de werkplaats zich aan de overzijde van de straat.” De door Shimano ingerichte werkplaats wilde Joncheere sowieso niet in de ruimte hebben waar ook aan de auto’s wordt gewerkt. “Dat is te onrustig. Wanneer een trommelrem wordt losgeslagen, wil je daar geen e-bike in de buurt. Vandaar deze oplossing. Bij Hello Vélo in Kortrijk is de werkplaats overigens wel geïntegreerd in de shop.”

Fiscale regels meer dan welkom

De vraag is of Imacar ook in de e-bikes was gestapt als de fiscale regels voor leasefietsen voor werknemers en sinds kort ook voor ambtenaren minder gunstig waren geweest? “Zonder het aspect van deze leasefiets weet ik niet of we ons businessmodel passend hadden gekregen”, antwoordt Joncheere eerlijk. “Hello Vélo is complementair aan de automotive, bijvoorbeeld door een tweede auto of een kleine auto in te ruilen voor een e-bike.”
Joncheere ziet op veel vlakken synergie, maar concurrenten zien dat naar zijn zeggen ook. “We zien dat grote, nieuwe spelers in de fietsenbranche opduiken. Vooral vanuit de automotive, zowel grote investeerders als kleinere initiatieven. Maar, de huidige fiscale regels kunnen op elk moment veranderen. Zoals een btw-verlaging op nieuwe elektrische fietsen, waar sprake van was. Dat zou de verkoop op korte termijn een boost geven, maar geen gunstige ontwikkeling zijn voor de fietsleasing.”

 

Hello Velo

Samen met leaseaanbieders als KBC Fietslease, O2O, Lease A Bike en Cyclis Leasing richt Imacar zich ook op fleetklanten. Daarbij bieden ze mobiliteitsbrede leaseoplossingen en service aan.

Vanaf de buitenzijde van het pand is het duidelijk dat je hier zowel voor auto’s als voor e-bikes terecht kunt.

Vanaf de buitenzijde van het pand is het duidelijk dat je hier zowel voor auto’s als voor e-bikes terecht kunt.

Vanaf de buitenzijde van het pand is het duidelijk dat je hier zowel voor auto’s als voor e-bikes terecht kunt.

Hello Vélo heeft een compact assortiment elektrische fietsen, cargobikes, vouwfietsen en speed pedelecs.
 

Hello Velo

Ook op andere plekken in het pand – zoals hier in het restaurant – vind je e-bikes, die op opvallende plaatsen gepresenteerd worden.

Online oriënteren, testen in de shop

Het concept met elektrische fietsen bestaat uit een shop met fietsen in een autoshowroom. Joncheere gelooft (nog) niet in de online verkoop van fietsen. “Online is nuttig, maar puur voor gemak en om aan je service te werken, bijvoorbeeld door een fiets aan huis te brengen.” De ondernemer gelooft eerder in online oriënteren, om vervolgens te komen testen in de shop en daarna ofwel in de shop ofwel online te kunnen bestellen, tegen dezelfde prijs. “Daarvoor bieden we een leuk en compact aanbod e-bikes in het midden- en hogere segment.”

 

Hello Vélo ook als franchiseconcept

Het concept van Hello Vélo is beschikbaar als franchiseconcept. De ambitie is om straks 10 tot 15 winkels in Vlaanderen te hebben, altijd in combinatie met automotive. In Kortrijk is de Group Vandecasteele in 2021 als eerste garage franchisenemer van Hello Vélo geworden en ondertussen investeren ze mee in het concept. Paul Joncheere: “Bij deze samenwerking bieden wij een ERP- en een boekhoudpakket, leveren wij uit in consignatie en verzorgen we het interieur en de inrichting van de werkplaats. Het potentieel van een vestiging moet minstens 150 verkochte e-bikes per jaar zijn, groeien naar 300 per jaar is daarbij het ideaal. Ten slotte moet een medewerker de skills hebben om zowel in de winkel als in de werkplaats te kunnen staan.”

Onderscheiden met B2B-mobiliteit

Joncheere wil een bestaande fietsenwinkel niet verdringen, maar zich wel onderscheiden met business-to-businessmobiliteit. “Die kennis en ervaring hebben we natuurlijk al in huis.” Bij Imacar zijn drie verkopers in dienst die de bestaande klanten opvolgen en nieuwe klanten benaderen. “Zij hebben nu een andere boodschap. Ze kunnen leasepakketten aanbieden, waarbij e-bikes inbegrepen zijn. Door de steeds populairder wordende combinatie van fiets en auto krijg je een kruisbestuiving.”

Lastig om dealerschappen te krijgen

In de fietsenbranche wordt gewerkt met selectieve distributie. “Het verkrijgen van dealerschappen was inderdaad lastig voor ons”, beaamt Paul Joncheere. “Wij zijn momenteel dealer van de fietsmerken Granville, Bergamont, O2Feel, Kalkhoff, KTM en Victoria. Naast de markt voor nieuwe e-bikes geloof ik ook sterk in de markt voor tweedehands e-bikes, waarbij wij onze opgedane ervaringen met ons Select-label voor tweedehandsauto’s in kunnen zetten. We zien bijvoorbeeld dat veel leasefietsen na een aantal jaren ingenomen worden, terwijl deze soms bijna niet zijn gebruikt.” Bij Hello Vélo kan een fiets ingeruild worden, net als bij een klassieke fietsenwinkel. “Nu gaan deze nog vaak naar een opkoper. En zoals gezegd ruilen wij ook auto’s in voor e-bikes.”

 

Hello velo verdienmodel

Paul Joncheere: “Koop je een nieuwe auto bij Imacar? Dan kunnen we een aanbieding doen op een fiets, of andersom. Het concept van een fietswinkel binnen de automotive biedt dus heel wat mogelijkheden."

Verschil tussen verdienmodellen auto en fiets

Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen een dealerbedrijf en een fietsenshop, is er een verschil tussen het verdienmodel van beide bedrijven. Paul Joncheere: “In tegenstelling tot de automotivebranche kun je de garantiekosten van service in de fietsenbranche niet verhalen bij een distributeur. Terwijl je in de autobranche niet kunt overleven zonder de naverkoop, die niet verlieslatend mag zijn. Het is de reden dat wij niet met kortingen op de fietsen werken, het belang van rentabiliteit zit juist in de verkoop. Wij kunnen wel actiematig werken met pakketten voor verlengde zekerheid of met onderhoudscontracten.”

Versnelde transformatie

Karl Lechat van d’Ieteren Bike zei onlangs dat de autobusiness in de tweedehandsmarkt, leasing en oplossingen voor de zakelijke markt 20 jaar voorloopt op de fietswereld. Paul Joncheere nuanceert die uitspraak: “De transformatie van de automotivebranche duurt al 20 jaar. Die transformatie gaat bij de fietsen versneld. Daarbij zie ik overeenkomsten, maar zeker ook verschillen. Bijvoorbeeld in de supply chain, waar veel fietsfabrikanten nog niet met geavanceerde ict-systemen werken. Ook de marketingbudgetten zijn niet vergelijkbaar. Tegelijkertijd is de fietsenbranche een branche waar veel gepassioneerde mensen in werken.” 

Enthousiaste klanten

Inmiddels draait de Hello Vélo e-Bike Store al ruim een jaar in Sint-Niklaas. “We krijgen positieve reacties van onze klanten. Ze zijn verrast, vinden het leuk.” Vaak zien ze dat klanten na een bezoek aan het garagebedrijf een aantal maanden later weer binnenstappen, ditmaal voor een e-bike. Joncheere waakt ervoor om de drempel te hoog te leggen. “Mensen die ons niet kennen vanuit de automotive, moeten voor een fiets toch bij ons binnenkomen. Daarvoor houden we bijvoorbeeld opendeurweekenden en hebben we testfietsen buiten staan.”