Ondernemen

Nú afscheid nemen van modeljaren

“In de kledingbranche gaan de winterjassen in de opruiming wanneer het koud wordt. Worden de t-shirts afgeprijsd wanneer het buiten warm wordt. In onze branche wordt een fiets die je aan het begin van het fietsseizoen koopt beschouwd als een verouderd model. Op papier dan hè, want qua uitrusting, specificaties en geometrie kun je een vorig en een huidig model vrijwel over elkaar heen leggen. Dat is uiteraard buiten de prijs gerekend. Die modeljaren zijn een gevolg van een ratrace waarin leverancier, merk en retailer elkaar in de greep houden. En waarbij ik het gevoel heb dat niemand dat eigenlijk wil.

Van een koude kermis thuis
In het verleden nam Giant ooit de rigoureuze beslissing om afscheid te nemen van hun jaarcollectie. Het werd een van hun slechtste jaren ooit. Dealers gingen ervan uit dat ze het hele jaar toch wel in Lelystad konden bestellen en planden trouw hun winterorders bij andere merken in. Met een beetje extra. 

Nu staan alle seinen op groen
In de huidige markt staan alle seinen op groen om nu daadwerkelijk collectief afscheid te nemen van de collectiejaren. Sparta deed al een aanzet bij hun niet-elektrische fietsen. Cannondale geeft aan dat ze de wurggreep los willen maken. Met de huidige leverproblemen, een teruglopende markt, angst-hamsteren, druk op de liquiditeit en op opslag bij een dealer, en het uitblijven van echte innovaties is dit het moment. Want wanneer dit jaar vrijwel geen accu’s of sportieve groepen meer worden uitgeleverd, kun je rustig een jaartje doorschuiven.

Wanneer het 20 graden of warmer is, dan gaat een ijscoman zijn ijs toch ook niet met korting verkopen?”

Jeroen Rietvelt
 

Jeroen Rietvelt

Jeroen Rietvelt van Fietsmarketeer helpt winkels en bedrijven in de fietsenbranche met hun marketing.