David Thörig is naast Tweewieler-techniekredacteur ook monteur. Zijn twee passies maken dat hij een neusje heeft ontwikkeld voor handige gereedschappen die het werk gemakkelijker en efficiënter maken. Speciaal voor deze online-uitgave presenteert hij zijn favoriete gereedschappen.
Tekst en foto’s David Thörig
Spanbekken voor grip op dikkere assen
Dé manier om grip op een glad, rond onderdeel te krijgen zonder deze te beschadigen, is het onderdeel in de bankschroef vastklemmen met een set schone, onbeschadigde spanbekken. De spanbekken die al een poosje op de markt zijn, voldoen prima voor de massieve naafassen van 9 mm, 10 mm en de assen voor quick-release naven. Maar voor de huidige generatie steekassen alsmede de assen uit een link-systeem heb je een set spanbekken nodig waarin de grotere diameters passen. Birzman heeft zo’n set; je klemt er assen tot een dikte van 36 mm mee. De spanbekken zijn van aluminium en voorzien van magneten. Hierdoor blijven ze gemakkelijk in de bankschroef zitten.
Moderne oversized steekassen klem je veilig vast met deze set spanbekken van Birzman.
De meeste handelingen en reparaties aan Rockshox-voorvorken kunnen met standaard handgereedschappen worden gedaan. Anders wordt het wanneer je het olieniveau moet peilen. Daarvoor ontwikkelde Rockshox de oil level tool. Dit speciaalgereedschap is geschikt om het olieniveau aan de demperkant van de voorvork te peilen, maar ook om deze te corrigeren. Het opzoeken van het olieniveau maakt Rockshox ook gemakkelijk: in de onlinedealermanual vind je per vorkmodel keurig wat het niveau moet zijn en welke viscositeit er dient te worden gebruikt.
Eerst even het olieniveau opzoeken in de documentatie van Rockshox en dan de tool instellen
Zonder te morsen breng je het olieniveau aan de demperkant vervolgens snel op peil.
Kunststof bandenlichters werken gemakkelijk en veilig, totdat je een band/velg-combinatie tegenkomt die niet van elkaar verlost wil worden. Dan mis je bij veel kunststof bandenlichters de sterkte en stijfheid die de stalen exemplaren van weleer wel hadden. Maar gelukkig is daar Feedback Sports met kunststof bandenlichters met – jawel - een stalen kern. Hiermee kun je wel veilig de gewenste kracht uitoefenen. Het kunststof deel van de 17 cm lange lichters begint mooi dun en plaats je gemakkelijk in de krappe ruimte tussen de hiel en het velgbed. Deze bandenlichters bewijzen tegenwoordig overigens ook hun diensten bij het monteren van tubeless banden. Door de strakke passing is het vaak onmogelijk om ze met de hand op de velg te krijgen.
De Feedback Sports steel core tire levers 2.0 worden geleverd als set van twee stuks.
Sinds Shimano het ontluchtingsnippeltje op de remklauw in 7 mm heeft uitgevoerd, gebruiken we vaak een steek-/ringsleutel 7 om de rem mee te ontluchten. Pedro’s speelt hier handig op in met een open leidingsleutel die aan het ene uiteinde 7 mm meet en aan het andere uiteinde 8 mm. Handig is verder de uitsparing van 2 mm in het gereedschap; hiermee kun je eenvoudig kleine afwijkingen in de remschijf corrigeren. Het Pedro’s disc wrench gedoopte gereedschap is verder – ook heel handig – voorzien van een gat, zodat je het na gebruik weer netjes aan je gereedschapsbord kunt hangen.
Pedro's open leidingsleutel: om remmen mee te ontluchten en een remschijf mee te richten.
Aanhaalmomenten van 4 tot 5 Nm zijn heel gebruikelijk voor veel fietsonderdelen. Beveelt de fabrikant echter een moment van pakweg 2 Nm aan, dan zou het zomaar kunnen dat dit aanhaalmoment niet op jouw momentsleutel is in te stellen. Lezyne heeft hiervoor de torque drive met een handige t-greep. Ook heeft de momentsleutel een magnetische bithouder, waardoor je de bitjes snel kunt wisselen. Meegeleverd worden de bitjes die je in de regel nodig hebt voor aanhaalmomenten tot 10 Nm. Het gewenste aanhaalmoment bereik je bij de Lezyne-sleutel overigens niet met een hoor- of voelbare klik; op de momentsleutel zit een schaalverdeling die laat zien met welk moment je aan het werk bent.
Voor veel lichtgewicht componenten is een klein aanhaalmoment vereist. Geen probleem met deze Lezyne torque drive.
Met de Birzman disc brake piston pusher heb je de juiste tool om remzuigers weer keurig gelijktijdig en in een rechte lijn in de uitgangspositie te persen. Het deel dat tegen de zuigers duwt, is daarbij zo groot mogelijk gemaakt. De nieuwe Birzman-tool bewijst dan ook goede diensten bij het vullen en ontluchten van het hydraulische systeem. Je hoeft dus niet meer op zoek naar het passende bleed blokje. Mits de opening in de remklauw groot genoeg is en er geen caliper adapter in de weg zit, plaats je de disc brake piston pusher direct na het verwijderen van de remblokken in de remklauw. Met enkele draaiingen van de spindel zet je de tool vast tussen de zuigers.
De tool is ook perfect bij het reinigen en smeren van de remzuigerranden. Om deze goed en veilig te kunnen poetsen en smeren, pers je de zuigers iets naar buiten, zodat je de rand kunt bereiken. Een gevaar daarbij is dat je de zuigers uit de remklauw perst. Door de tool van Birzman op een veilig ingestelde breedte tussen de remzuigers te plaatsen voorkom je dit.
Met de Birzman disc brake piston pusher pers je de remzuigers in een rechte lijn terug in de remklauw.
De Gates tension tester bestaat uit een liniaal, een spanningswijzer en een meetvinger. Bij het meten van de riemspanning (zorg dat het schuifje van de spanningswijzer op nul staat) plaats je de tension tester direct op de riem, waarbij de meetvinger gecentreerd op de snaar valt. Dit positioneren gaat gemakkelijk dankzij de lengte van het aluminium lichtgewicht meetinstrument. Je ziet vervolgens direct binnen welk gebied de spanning valt en kunt zo eenvoudig bepalen welke kant je op moet met je afstelling. Zit de wijzer in het rode gebied, dan moet de spanning worden verhoogd. De wijzer in het gele gebied betekent spanning verlagen. Groen betekent spanning is oké.
Wat de tension tester extra handig maakt, is dat de spanning ook aan de onderkant van de riem kan worden gemeten. Hiermee speelt de riemspanningsmeter in op het feit dat veel fietsen voorzien zijn van een keurig aansluitende afdek-/beschermrand boven de riem. Deze hoeft voor een meting niet te worden verwijderd.
De tension tester van Gates is licht en stabiel. De spanning van de riem kan zowel aan de boven- als de onderzijde worden gemeten.
De riemspanningsmeter is snel afleesbaar en makkelijk terug te zetten in de 0-positie.
In de werkplaats komen we als fietsenmakers de kleinste borgveren tegen. En vaak ook nog eens op de meest onmogelijke plaatsen… Bijvoorbeeld bij de revisie van een hydraulische remgreep. Met het complete revisiesetje van de fabrikant in je hand sta je voor een pittige uitdaging: hoe krijg je de oude borgveer eruit en de nieuwe er weer in? De meeste borgveertangen voor kleine maten borgveren passen met hun bek namelijk niet in de boring van de remgreep. Dit probleem tackel je waarschijnlijk met borgveertang 0714 01 02 van Würth. Deze tang heeft dunne uiteinden die passen in borgveren van 8 tot 13 mm. Daarnaast heeft de tang een redelijk lange bek, die over de gehele lengte smal blijft. Borgveren die diep in een boring zitten zijn daarmee goed te bereiken. Mede doordat zowel de uiteinden als de bek van de tang zeer stijf zijn, gaat demontage en montage van borgveertjes nauwkeurig en snel.
De 0714 01 02 van Würth bewijst goede diensten bij het de- en monteren van de kleinste borgveertjes.
Diep verborgen in de remgreep zit een hele kleine borgveer, die de zuiger van de rempomp op zijn plaats houdt. Met deze tang krijg je de veer er uit en er ook weer in.
Heel precies de kettingslijtage meten om zo tijdig de ketting te kunnen vervangen? Dat kan met dit handige en vooral simpele tooltje van Unior. Met de pro chain wear indicator meet je middels een excentrisch wieltje met indicatie heel precies de rek en heb je direct duidelijk hoe ver de ketting heen is. Door aan het wieltje te draaien, breng je de ketting op spanning en lees je op het wieltje direct de mate van slijtage af. De indicatie is niet alleen gemakkelijk, maar werkt ook overtuigend richting klanten. Discussies over de conditie van de ketting en het moment van vervangen zijn niet meer nodig.
Door het excenter kun je de kettingslijtagemeter strak tussen de schakels zetten en vervolgens zuiver aflezen wat de rek is.
MEER GEREEDSCHAPPEN?
Meer handige tools en tips over hoe je gereedschappen optimaal gebruikt? Je leest het op Tweewieler.nl. Geen abonnee? Registreer je gratis en vrijblijvend.