Werkplaats

Zo doe je dat: een remklauw montagevlak frezen

Klaar met die schavende en piepende schijfremmen

 

Wanneer het montagevlak tussen remklauw en frame of vork niet helemaal vlak is, kun je een stil schijfremsysteem vergeten. De remedie? Frezen!

 

Tekst en foto’s David Thörig

Het zuiver vlak maken van het montagevlak hoort bij het stappenplan dat we in de werkplaats uitvoeren op het moment dat we met piepende schijfremmen te maken hebben. Een van de vereisten voor een ‘stil’ remsysteem is dat er zo min mogelijk trillingen tijdens het remmen kunnen ontstaan. Een volledig vlakke aansluiting tussen de remklauw en het frame of de vork voorkomt zo’n trilling.

Frees

Het afstellen van schijfremmen is een echte precisieklus. Door de beperkte ruimte tussen de remblokken en de remschijf is er letterlijk en figuurlijk geen ruimte voor onregelmatigheden. Helaas laten fabrikanten hier nogal eens steken vallen door op frames en vorken de remklauw montagevlakken niet helemaal zuiver af te leveren. De schijfrem blijft aanlopen omdat de remklauw scheef ten opzichte van de remschijf staat. Als monteur kun je daar behoorlijk moedeloos van worden.

Frees-set met verstelbare assen

Is een remklauw montagevlak niet helemaal zuiver vlak, dan heb je naast al je vakmanschap ook de juiste gereedschappen nodig. Parktool heeft voor het frezen van alle mogelijke remklauw montagevlakken de DT-5.2 disc mount facing set. Een belangrijke verbetering ten opzichte van voorganger DT-5 is dat de DT-5.2 verstelbare assen heeft, waarmee je de frees makkelijker kunt instellen voor alle courante inbouwmaten en assystemen. Heb je een DT-5 in de kast liggen? Parktool levert de verstelbare assen uit de DT-5.2 set ook als upgrade kit aan.

Frees

Flatmount is de lastigste

Om de remschijf in lijn te krijgen met de remklauw, moet het montagevlak van de remklauw haaks op de asrichting staan. Wanneer dit niet het geval is en wanneer beide punten van het montagevlak niet in lijn liggen, is het eigenlijk onmogelijk om de rem goed af te stellen. 
In de praktijk blijkt dat - wanneer het remklauw montagevlak een afwijking heeft - de flatmount aansluiting het lastigste is om af te stellen. Een flatmount remklauw moet immers direct op het montagevlak bevestigd worden. Voor kom-/bolvormige onderlegringen waarmee je de remklauw kunt uitlijnen, is immers geen plaats. 

 

Naast de assen voor quick release-systemen beschikt de Parktool-set ook over uitschuifbare assen voor de diverse steekasafmetingen.

Montagevlak achtervork: flatmount lastigste

Ook bij het na-frezen blijkt de flatmount de minst gemakkelijke te zijn. En dan vooral wanneer het gaat om het na-frezen van het montagevlak op de liggende achtervork. Bij sommige frames bevindt dit montagevlak zich in een heel kleine driehoek tussen de liggende en de staande achtervork. Het opstellen van de frees vraagt dan wel het nodige inzicht.
Het frezen zelf gaat vrij gemakkelijk. Afhankelijk van het framemateriaal voel je een verschil in weerstand, maar het blijft allemaal goed met de hand te doen. Voor het beste resultaat dien je wel de juiste snijolie te gebruiken. Snijolie voorkomt dat de frees te grof gaat verspanen, en het verlengt de levensduur van de frees.

Frees

De assen om de frees in de voor- of achtervork te plaatsen zijn bij de 5.2-freesset in breedte verstelbaar.

Frees

Om beide bevestigingspunten in lijn te kunnen frezen, plaats je voor het instellen van de frees de afstandsbusjes uit de set.

Verstelbare assen

In de fietsindustrie volgen de veranderingen in maatvoeringen en systemen elkaar snel op. Lange tijd waren de quick release-systemen met slechts enkele inbouwmaten de standaard, maar sinds de introductie van de steekas is de keuze behoorlijk vergroot. Het lijkt er nu op dat de fietsindustrie voldoende steekasafmetingen heeft, maar het zou ook zomaar weer eens een paar millimeter smaller of breder kunnen worden. Met de verstelbare assen uit de DT-5.2 hebben we in ieder geval nog wat mogelijkheden voor de toekomst. 

Toekomstig basisgereedschap

Het schijfremsysteem is inmiddels wereldwijd het standaard remsysteem voor de meeste fietsen. Vrijwel elke nieuwe fiets die geïntroduceerd wordt, heeft schijfremmen. Om in de werkplaats niet teveel tijd te verspillen aan de afstelling van een schijfremsysteem, zal het frezen van een remklauw montagevlak net zo’n normale handeling worden als de nabewerkingen die we regelmatig aan andere frame- en/of vorkdelen doen. Naast de diverse frees- en snijgereedschappen voor bracket en balhoofd zal in elke goede werkplaats nu ook een frees voor de remklauwbevestiging nodig zijn.

Heb je het eerste montagepunt gevlakt, dan stel je de aanslag in om het tweede punt tot op dezelfde hoogte te kunnen vlakken.

MEER WERKPLAATSTIPS?

Meer handige tools en tips over gereedschappen en stap-voor-stapreparaties? Je leest het op Tweewieler.nl.
Geen abonnee? Registreer je gratis en vrijblijvend.